عاملین شلیک به پلنگ تنکابن (البرز) شناسایی و بازداشت شدند

1
419

پس از گذشت دو هفته از حادثه تلخ مجروح شدن یک پلنگ عظیم الجثه بر اثر اصابت گلوله که در نهایت منجر به قطع نخاع و مرگ دلخراش این پلنگ شد، با تلاش پلیس اطلاعات و امنیت شهرستان تنکابن، نیروهای یگان محیط زیست و همکاری مردم محلی، عاملین شلیک به این پلنگ شناسایی شدند.

رئیس اداره محیط زیست تنکابن: دو نفر که پدر و پسر و از اهالی یکی از روستاهای منطقه دوهزار تنکابن هستند، در این رابطه شناسایی و صبح روز شنبه ۱۳۹۲/۱۰/۲۸ تحویل مقامات قضایی شدند.

هادی منصور کیائی افزود: در جریان بازجویی ها و تحقیقات اولیه از متهمین مشخص شد که پلنگی که از سوی مجرمین هدف گلوله قرار گرفت هرگز به دام های آنها حمله نکرده بود و اصولا هیچ تلفاتی از دام اهلی در روستای محل سکونت آنها گزارش نشده است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از دیده بان محیط زیست؛ هنوز انگیزه مجرمین از شلیک به پلنگ دقیقا مشخص نیست و به احتمال فراوان شخص سومی نیز که در روز حادثه مهمان این پدر و پسر بوده در انجام جرم شریک بوده است.

 alborz-6

هادی منصور کیائی گفت: برای هر دو متهم در دادگاه قرار مجرمیت صادر شده و متهمین با دستور قاضی پرونده تا روشن شدن ابعاد ماجرا روانه بازداشتگاه شدند.

پرونده از سوی قاضی برای انجام تحقیقات تکمیلی، کشف سلاحی که مورد استفاده قرار گرفته و شناسایی نفر سوم در اختیار پلیس آگاهی شهرستان تنکابن قرار گرفته است.

 alborz-10

رئیس اداره محیط زیست تنکابن گفت: با وجود تلاش های محیط بانان و تحقیقات گسترده پلیس اطلاعات و امنیت شهرستان تنکابن، بدون همکاری مردم محلی شناسایی مجرمین مکانپذیر نبود. متهمین در ابتدا منکر هرگونه اقدامی برای کشتار پلنگ شدند اما با شهادت تعدادی از روستائیان و افراد محلی در دادگاه، از سوی قاضی پرونده مجرم شناخته شده و روانه زندان شدند.

 alborz2

روز جمعه ۹۲/۱۰/۱۳ یک پلنگ نر بزرگ جثه در حاشیه رودخانه ای در منطقه جنگلی دوهزار تنکابن در حالی که قادر به حرکت دادن پاهای خود نبوده و خود را روی زمین می کشید، مشاهده شد. پس از انتقال حیوان به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران مشخص شد پلنگ به دلیل برخورد گلوله به ستون مهره ها دچار قطع نخاع کامل شده است.

 alborz-1

پنجه دست این پلنگ عظیم الجثه که نامش را البرز گذاشتند در گذشته به دلیل گرفتار شدن در تله های سیمی کشاورزان قطع شده، بدنش پر از ساچمه های اسلحه شکاری و استخوان دستش نیز بر اثر برخورد گلوله شکسته بود.

با توجه به آسیب نخاعی برگشت ناپذیر و تشخیص تیم تخصصی دامپزشکان برای جلوگیری از تحمل رنج بیشتر در حیوان، پس از انتقال پلنگ تنکابن به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با روش یوتانایز (مرگ بدون درد) با استفاده از دوز بالای داروی بیهوشی به زندگی این پلنگ خاتمه داده شد.

دوستداران محیط زیست نام این پلنگ را البرز گذاشتند و البرز به نمادی از استقامت و مظلومیت حیات وحش ایران تبدیل شد.

1 نظر

  1. هر موقع اين خبر را ميخوانم از ته قلبم ناراحت ميشوم..گويى اين پلنگ و پلنگهاى ديگر يوزپلنگها و بقيه ى گونه هاى حيوانات ايرانى خصوصا گونه هاى در حال انقراض همه از اعضاى خانواده ى ايرانى هستند.اينها بايد مثل يك شهروند ايرانى از حقوق مساوى بوخوردار باشند تا كسى جرات آزار و يا كشتن انها را نداشته باشد.لطفا شما هم بيشتر درباره ى حفظ و احترام به ازادى و سلامت اين حيوانات بيشتر براى روستاييان خصوصن اطلاع رسانى كنيد.اميدوارم كه ديگر در مملكتمان شاهد اينچنين حوادث دلخراش و ناراحت كننده نباشيم.زنده باد پلنگ ايرانى

نظرات بسته است