ظهور ویروس جدید دیگری به نام G4EAH1N1 در چین که از کرونا خطرناک‌تر است

0
269

در حالی که جهان هنوز با موج دوم بیماری همه گیر کرونا که تاکنون جان بیش از نیم میلیون نفر را گرفته و میلون‌ها انسان را مبتلا کرده، دست و پنجه نرم می کند، جهان از انتشار خبری در باره ظهور بیماری جدید دیگری از چین اما خطرناکتر و زیان‌بارتر از کرونا، شوکه شده است.

دانشمندان چینی از ظهور ویروس جدیدی به نام G4 EA H1N1 که بیماری همه‌گیر دیگری و نوعی آنفولانزای جدید منتقل شده از خوک به انسان خبر دادند.

پس از اینکه دانشمندان چینی با اعلام این خبر تاکید کردند که بدن انسان در برابر این بیماری جدید ایمنی ندارند، سازمان بهداشت جهانی نیز زنگ خطر را صدا درآورده و اعلام کرد، این گزارش‌ها که از چین کشوری که بیش از یک میلیارد جمعیت دارد بروز کرده است را «با دقت» بررسی و در باره آن تحقیق خواهد کرد.

به گزارش روزنامه بریتانیایی «ایندیپندنت»، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت روز سه شنبه، 30 ژوئن گفت، ظهور نوعی ویروس شناسایی شده که از کشتارگاه خوک در چین، ظاهر شده است، نشان داد كه جهان برغم اینکه هنوز راه درمانی برای کرونا پیدا نکرده است، باید در برابر بیماری‌های جدید دیگری هوشیار و آماده باشد.

در همین حال یک مجله علمی ماهانه آمریکایی وابسته به آکادمی ملی علوم این کشور روز دوشنبه تحقیق مفصلی را در باره گونه‌ای از آنفلوانزای خوکی از گونه‌های ژنتیکی G4 ، که شامل تمام ویژگی‌های اساسی ویروس اپیدمی احتمالی است، براساس آنچه دانشمندان چینی گفته‌اند منتشر کرد.

تهدید قریب الوقوعی وجود ندارد اما مراقب باشید!!

در حالی که محققان می‌گویند هیچ تهدید قریب الوقوعی وجود ندارد، زیست شناسان چینی که این تحقیق را انجام داده اند هشدار داده اند که «باید یک نظارت دقیق و فوری روی انسان‌ها به خصوص افرادی که در صنعت گوشت خوک کار می کنند، اعمال شود».

کریستین لیندمایر، یکی از مقامات سازمان جهانی بهداشت روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت: «ما این گزارش‌ها را با دقت مطالعه و دنبال می‌کنیم تا بفهمیم چه چیز جدیدی در حال وقوع است».

او افزود، ویروس جدید این هشدار را به ما می دهد که جهان نباید ضرورت هشیاری و آمادگی برای مقابله با این نوع بیماری‌ها را فراموش کند، لذا همواره باید هوشیار بود حتی در زمانی که ما با بیماری همه گیر کرونا مواجه هستیم.

پرفسور «شین زو شانگ» استاد چینی، در این باره این ویروس جدید گفت: «ما در حال حاضر مشغول بحث و تحقیق در باره یافتن راه‌حلی برای ویروس کرونا هستیم و این وظیفه ماست اما با این حال نباید از ويژگی‌های اساسي ويروس‌های جدید که به عنوان بيماری همه‌گیر هر چندگاهی ظهور می‌کنند نباید غافلگیر شویم. این ویروس جدید شاید باعث ابتلای كارگران چین در كشتارگاه‌های خوک يا ساير كاركنانی كه با خوک سر و كار دارند، شود.

ویروس خطرناک با 3 ویژگی مخلوط از نسل ویروس‌های دیگر

طبق تحقیقات دانشمندان چینی، ویژگی ویروس جدید مخلوطی از 3 نسل از ویروس‌ها است: یکی مشابه با ویروس موجود در پرندگان اروپایی و آسیایی است ، یعنی H1N1 که این نوع باعث بیماری همه‌گیر در سال 2009 شد .دوم از نسل نوعی بیماری همه گیر با ویژگی H1N1 که در آمریکای شمالی بود و نسل آن شامل ژن‌هایی از ویروس‌های آنفولانزای مرغی ، انسانی و خوکی است. بنابراین نوع جدید ویروس G4 بسیار نگران کننده وخطرناک است به این دلیل که هسته آن ویروسی است که بدن انسان هنوز در برابر آن ایمنی ندارد، یعنی آنفولانزای مرغی با نسل‌هایی مخلوط از ویروس‌های پستانداران، ویژگی و تمایز ویروس «G4» جدید است.

ادوارد هولمز زیست شناس دانشگاه استرالیا سیدنی ، متخصص در زمینه مطالعه بیماری های بیماری زا یکی دیگر از شرکت کنندگان در تحقیقات در باره ویروس جدید بود او می گوید: «به نظر می رسد ویروس جدید در حال ظهور در انسان است و این وضعیت نیاز به نظارت دقیق دارد».

العربیه نوشت؛ یک دانشمند چینی دیگری به نام «سان هونگ لی» که متخصص و نویسنده مقاله‌های علمی است، با همراهی ادوارد هلمز بر اهمیت «تقویت مراقبت و نظارت» بر خوک‌های چینی برای شناسایی ویروس این ویروس تاکید کرد او گفته است که ژن های ویروس G4 از اپیدمی H1N1 می‌تواند با ویروس‌ها دیگر سازگاری داشته باشد و برای انتقال انسان به انسان راحت تر عمل می کند و آنگاه از انسان به انسان دیگر منتقل و به شکل بیماری اپیدمیک تبدیل شود.