ظریف: برجامی درباره توان دفاعی ایران درکار نیست

0
200

در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر جان کری وزیر خارجه آمریکا درباره توان موشکی ایران و به مذاکره گذاشتن آن گفت: اظهارات وی در حدی بی اساس بود که وزارت خارجه آمریکا هم آن را تکذیب و ادعا کرد چنین اظهاراتی صورت نگرفته است.

وی افزود: مشخص است که هم آقای کری و هم وزارت خارجه آمریکا می دانند که بحث موشکی و توانمندی دفاعی جمهوری اسلامی ایران قابل مذاکره نیست و اگر دولت آمریکا در مورد مباحث دفاعی جدی است، باید فروش سلاح هایی که به منطقه می آید کاهش دهد.

ظریف خاطرنشان کرد: این سلاح ها هر روز مردم بی دفاع یمن را به خاک و خون می کشد. آمریکا باید سلاح هایی را متوقف کند که با اعلام رسمی اسرائیل برای حمله به غیر نظامیان به کار می رود.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: من فکر می کنم که دولت آمریکا در این موضوعات به خوبی می داند که بحث دفاعی جمهوری اسلامی ایران موضوع مذاکره و معامله نیست و برجامی برای مسائل دفاعی در کار نخواهد بود. اتفاقاً مسائل دفاعی ما به صراحت از برجام کنار گذاشته شده است و وزارت خارجه آمریکا بارها این موضوع را رسماً اعلام کرده است.

وی در ادامه گفت: ادعاهای وزیر خارجه آمریکا در مورد حمایت ایران از تروریست آنقدر بی اساس و بی پایه است که در دنیا مورد توجه هیچکس قرار نمی گیرد. امروز در منطقه ما تروریسم و افراط به عنوان خطر اصلی همه را تهدید می کند و این مسئله ناشی از حضور و اشغال عراق توسط ایالات متحده است و خطری است که ما قبل از حمله آمریکا به عراق آن را پیش بینی می کردیم.

ظریف گفت: ما در آن مقطع رسماً اعلام کردیم که حمله به عراق و اشغال سرزمین این کشور باعث افراط گرایی و تروریسم در منطقه خواهد شد و متاسفانه امروز مردم عراق و ملت منطقه، سوریه و جهان، آثار شوم سیاست تهاجمی و خطرناک آمریکا در دوران ریاست جمهوری آقای بوش را مشاهده می کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: امروز نیز  به خطر داعش و افراط گرایی در این منطقه توسط برخی کشورها که به منافع کوتاه مدت نگاه می کنند و نگران امنیت درازمدت خود نیستند، دامن زده شده است.

به گزارش مهر؛ وی ادامه داد: امروز آقای کری باید از متحدان خود سوال کند که اسلحه داعش از کجا آمده است؟ و همچنین باید از متحدان خودشان سوال کنند که نفت داعش را چه کسی می فروشد؟ و یا آثار عتیقه سوریه و عراق را که داعش می دزدد به کجا به فروش می رسد؟ اینها سوالاتی است که باید مطرح بشود و به جای اینکه اتهامات نخ نما و بی اساس را علیه جمهوری اسلامی مطرح کنند، نیاز دارند که یک مقدار جدی تر به مسائل منطقه نگاه کنند و بیش از این خودشان و دنیا را گرفتار سیاست ها و برنامه های غلط و خطرناکشان نکنند.