طی ۲۵ سال گذشته نزدیک به ۲۳۰۰ روزنامه نگار در جهان کشته شده اند

0
179

فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران که مقر آن در بلژیک است می گوید طی بیست و پنج سال گذشته، ۲۲۹۷ روزنامه نگار و کارمند رسانه ای در نقاط مختلف جهان کشته شده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این فدراسیون در گزارش سالانه خود گفته است که از جمله رقم ذکر شده، ۱۱۲ روزنامه نگار و کارمند رسانه ای تنها در سال گذشته جان خود را از دست داده اند.

بر اساس گزارش، فرانسه، عراق و یمن با ۱۰ روزنامه نگار کشته شده در سال ۲۰۱۵، در صدر کشورهایی قرار دارند که در آنها روزنامه نگاران آماج خشونت ها قرار گرفته اند. در فرانسه این روزنامه نگاران در حمله اسلامگراها به دفتر هفته نامه ” شارلی هبدو” کشته شدند.

گزارش در رده بندی ۱۰ کشور خطرناک جهان برای روزنامه نگاران طی بیست و پنج سال گذشته به ترتیب از کشورهای عراق، فیلیپین، مکزیک، پاکستان، روسیه، الجزایر، هند، سومالی، سوریه و برزیل یاد کرده است.

بگفته فدراسیون بین المللی رورنامه نگاران، رقم روزنامه گاران قربانی شده در این کشورها نشان میدهد که اگرچه روزنامه نگاران در کشورهای در حال جنگ قربانی های متعددی را متحمل شده اند اما بسیاری از آنها نیز در کشورهای در حال صلح، هدف خشونتهای سازمان یافته گروههای جنایتکار و یا کارمندان فسادپیشه قرارگفته اند.

فدراسیون با انتقاد از عدم پیگیری موارد خشونت علیه روزنامه گاران در جهان گفته است گزارشهای سالانه این فدراسیون «ادای احترام به شجاعت و فدارکای روزنامه نگارانی است که جان خود را در راه اطلاع رسانی و مسئولیت پذیری مخاطبان خود از دست داده اند.»