طرح کاهش قدرت رئیس مجلس آماده شد

0
177

منتخب مجلس یازدهم گفت: به همراه برخی از دوستان منتخب مجلس یازدهم، طرحی را تهیه کرده‌ایم به نام «طرح اصلاح ساختار مجلس» که اولویت اول در این طرح، کاهش قدرت رییس مجلس است.

 محمود احمدی بیغش درباره رایزنی‌ها و تحرکات راه‌یافتگان به مجلس اظهارداشت : مجلس آینده برای ورود به اولویت‌های کشور، اولین قدم را از اصلاح ساختار خود مجلس شروع و خودش را اصلاح کند تا بعد بتواند به اصلاح نهادهای دیگر بپردازد.

وی با اشاره به عملکرد دوره‌های گذشته مجلس شورای اسلامی، افزود:  در چند دوره گذشته، مجلس رییس محور بود و رای یک نفر به عنوان رییس مجلس تلقی می‌شد و همه ناچار به تبعیت بودند.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به همراه برخی از دوستان منتخب مجلس یازدهم، طرحی را تهیه کرده‌ایم به نام «طرح اصلاح ساختار مجلس» که اولویت اول در این طرح، کاهش قدرت رییس مجلس است.

احمدی بیغش با بیان اینکه کسی در مجلس، نماینده‌تر از دیگر نمایندگان نیست، گفت: رییس مجلس فقط نقش هماهنگی بین نماینده‌ها را دارد و حق مدیریت و یا ریاست بر آنها و تصمیم‌گیری به جای آنها را با اعمال نظر شخصی ندارد.

وی خواستار اصلاح ساختار اداری و نظارتی مجلس شد و خاطرنشان کرد: زحمات کارکنان مجلس به ویژه دبیران کمیسیون‌های مجلس بر کسی پوشیده نیست اما عده کمی از آنها در لابی‌گری‌های بین نمایندگان دخالت می‌کنند که این موضوع باید اصلاح شود.

استاندار خراسان شمالی در دولت دهم با بیان اینکه رییس مجلس در صحن این نهاد باید قدرت خود را همسان دیگر نمایندگان در نظر بگیرد، گفت: هدف طرح مورد نظر ما کاهش قدرت رییس مجلس به عنوان رییس قوه مقننه نیست و همه نمایندگان از نقش رییس مجلس در تعامل با دیگر قوا حمایت می‌کنند.

احمدی بیغش، کاهش قدرت نظارتی مجلس را یکی از آفات رییس‌محور شدن این نهاد ارزیابی و تاکید کرد: مجلس باید بر دیگر نهادها از جمله دولت و شخص رییس جمهوری و وزرا نظارت کند و از آنها پاسخگو بودن در قبال مسائل کشور را طلب کند.

  • نباید از بیرون مجلس برای داخل مجلس تصمیم‌گیری شود

وی با اشاره به رایزنی‌ها بین اصولگرایان برای کرسی ریاست مجلس گفت: نباید از بیرون مجلس، احزاب برای داخل مجلس تصمیم بگیرند و اعضای هیات رییسه یا کمیسیون‌ها در جلسات شبانه حزبی انتخاب شوند.

نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ شازند در دورهٔ هشتم مجلس شورای اسلامی به اعلام آمادگی حدود ۶ نفر از نمایندگان برای ریاست مجلس اشاره کرد و افزود: فرد بی‌حاشیه و ساده‌زیستی باید رییس مجلس شود که خود را نماینده‌تر از دیگر نمایندگان و امپراطور نداند و وابسته به جریانات بیرون مجلس نباشد و از آنها خط نگیرد و در راستای رفع مشکلات مردم و برقراری عدالت تلاش کند.

احمدی بیغش درباره عملکرد مجالس قبلی نیز گفت: رییس محور بودن مجلس‌های گذشته باعث ضعف این مجالس شد زیرا وقتی فقط یک نفر برای تمام نماینده‌ها تصمیم گرفت، خود به خود وارد لابی با دولت‌ها می‌شود و قطعا سازمان‌ها و نهادهای دیگر هم از این لابی‌ها استفاده می‌کنند و مجلس قدرت نظارت خود را از دست می‌دهد.

ایرنا گزارش داد؛ وی اضافه کرد: در دوره‌های گذشته، حتی اگر تعدادی نماینده هم قصد استیضاح یا سئوال یا تحقیق و تفحص داشتند، قدرت مطلقه رییس مجلس، مانع به نتیجه رسیدن سئوال نمایندگان می‌شد.