طرح موضوع تبادل زندانی با امیرحکمتی و تکذیب آن توسط سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

0
246

دولت آمریکا از طریق دفتر حافظ منافع خود در ایران درخواست تبادل این زندانی را با با برخی بازداشت شده های ایرانی در آمریکا داده است.

وکیل امیر میرزایی حکمتی، زندانی ایرانی- آمریکایی تبار روز سه شنبه ۹ دی ماه به خبرگزاری ایسنا گفت دولت آمریکا از طریق دفتر حافظ منافع خود در ایران درخواست تبادل این زندانی را با با برخی بازداشت شده های ایرانی در آمریکا داده است. اگر چه ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بلافاصله در واکنش به این خبر اعلام کرد که واشینگتن تبادل زندانی را پیشنهاد نکرده است.

ماری هرف به رویترز گفته است که «دولت آمریکا تبادل زندانی را برای آقای حکمتی پیشنهاد نکرده است. درست نیست.» او از دولت ایران خواست که حکمتی را سریعا آزاد کند همچنین دو شهروند دیگر آمریکایی را به نام های سعید عابدینی وجیسون رضاییان که در حال حاضر در زندان اوین هستند.

سید محمود علیزاده طباطبایی، وکیل امیر حکمتی که هم اکنون در زندان اوین به سر می برد در مورد اسامی زندانیانی که قرار است در مقابل آزادی آقای حکمتی تحویل داده شوند، گفت: «دقیقا در درخواست اسم افرادی که خواهان مبادله با امیر میرزایی حکمتی هستند بیان شده.» 

آقای طباطبایی در ادامه با اشاره به اینکه «مصلحت» نیست نامی از این افراد برده شود، گفته است: «ولی اگر قوه قضاییه صلاح بداند این موضوع را اعلام می‌کند.»

امیر میرزایی حکمتی در تاریخ ۲۴ مرداد سال ۱۳۹۰ وارد ایران شد و در تاریخ ۷ شهریور ماه ۱۳۹۰ دستگیر شد. بعدتر او در تاریخ ششم دی ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام همکاری با دولت متخاصم و عضویت در سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) محارب و مفسد فی الارض شناخته و به اعدام محکوم شد.

او قبل از صدور حکمش در یک اعتراف تلویزیونی گفت که از سال ۲۰۰۱ به نیروی نظامی ارتش آمریکا ملحق شده و پس از آن به عنوان تحلیلگر امنیتی با ارتش همکاری می کرده است. پس از این اعتراف خانواده این زندانی گفته های او را تکذیب کرده و در گفتگوهایش با رسانه های خارجی اعلام کردند که امیر حکمتی فقط به دلی دیدار با مادربزرگش به ایران برگشته بوده است.

حکم اعدام این زندانی در دیوان عالی کشور نقض و پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران ارجاع داده شد. این شعبه پس از رسیدگی مجدد امیر حکمتی را به ۱۰ سال حبس محکوم کرد و این حکم در دادگاه تجدید نظر تهران تایید شد.

به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران؛  امیر حکمتی از روز ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۳ دست به اعتصاب غذا زد و نامه ای نیز خطاب به باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا نوشت. او در نامه خود از اوباما خواسته بود که همزمان با پیشرفت در مذاکرات اتمی با ایران او را نیز فراموش نکنند. او روز دوم دی ماه پس از قول مقامات ایرانی برای بررسی مجدد پرونده اش دست از اعتصاب غذا برداشت.