طرح سنا برای ممنوعیت واردات نفت از جمهوری اسلامی و ونزوئلا به آمریکا

0
197

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه فلوریدا و عضو ارشد «کمیته امور خارجه سنای آمریکا»، این هفته لایحه‌ای به سنا ارائه داد که اگر به قانون تبدیل شود، واردات احتمالی نفت از جمهوری اسلامی و ونزوئلا را به ایالات متحده ممنوع خواهد کرد.

پنج‌شنبه 10 مارس، این اقدام به منظور جلوگیری از هرگونه تلاش بالقوه دولت بایدن برای روی آوردن به ونزوئلا یا جمهوری اسلامی – در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای – برای مقابله با افزایش قیمت نفت خام ناشی از جنگ اوکراین و ممنوعیت واردات نفت روسیه صورت گرفته است.

در مقابل، سناتور فلوریدا می‌گوید آمریکا باید میزان تولید داخلی نفت و بنزین را افزایش دهد. به گفته وی، واردات نفت از جمهوری اسلامی و ونزوئلا، که هر دو متحد روسیه هستند، فقط دشمنان آمریکا را ثروتمند می‌کند.

روبیو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تحت هیچ شرایطی نباید به دست دیکتاتورها و تروریست‌‌ها و قاچاقچیان مواد مخدر که متحدان ولادیمیر پوتین هم هستند، پول برسانیم. دیگر بس است. زمان آن رسیده که تولید انرژی خانگی را بالا ببریم.»

جمهوری اسلامی در چند ماه اخیر به امید احیای «برجام» و برداشته شدن تحریم‌ها، تولید نفت خود را افزایش داده است. دولت مادورو هم اعلام کرده می‌تواند تولید نفت ونزوئلا را برای عرضه به بازارهای جهانی به سه میلیون بشکه در روز برساند.

العربیه به نقل از بلومبرگ نوشت، لایحه سناتور روبیو، با ممنوعیت واردات نفت خام، فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی مایع از جمهوری اسلامی و ونزوئلا، با استناد به حمایت آنها از «سازمان‌های تروریستی خارجی» در درگیری‌های جاری و دیگر فعالیت‌های غیرقانونی، قصد دارد از معامله با آنها جلوگیری کند.

سناتور جمهوری‌خواه فلوریدا در نگرانی خود از این بابت تنها نیست. باب منندز، سناتور دموکرات نیویورک و رئیس «کمیته امور خارجه» سنا، نیز اعلام کرده تا زمانی که مادورو کنترل ونزوئلا را در دست دارد، با واردات نفت از این کشور مخالفت خواهد کرد.