طرح جمهوری اسلامی برای موازی سازی ارتش سوریه – فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

0
169

جمهوری اسلامی طرحی تازه برای سازماندهی یک نیروی نظامی موازی با ارتش سوریه یپشنهاد کرده است. در این طرح بخشی از ارتش کنونی این کشور و نیرو های میلیشیای سوریه وفادار به حکومت الاسد در این نیروی تازه جای خواهند گرفت:

حملات ارتش سوریه وفادار به بشارالاسد به یاری نیرو های دفاع ملی سوریه درعملیات آزاد سازی منطقه حلب با پشتیبانی نیروی هوایی و موشکی روسیه، نیروی زمینی جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان در حال به نتیجه رسیدن می باشد.

ترکیه رجب طیب اردوغان که هنوز در گیر پیامد های کودتای نافرجام ارتشیان است، در حال حاضر نمی تواند مانند گذشته به گروه های شورشی علیه حکومت بشارالاسد کمک های نظامی و لجیستیکی برساند.

داعش در قفقاز

نیرو های داعش در سوریه و عراق و لیبی زیر آتش بمباران های هوایی آمریکا و فرانسه قرار دارند. وسعت سرزمین هایی که حکومت اسلامی داعش از دو سال گذشته در آن ها مستقر بود هر روز کوچکتر می شود. داعشیان اروپایی به کشور های محل سکونت خود باز می گردند. سیاست غرب مایل است بیش از هشت هزار داعشی منطقه قفقاز را به سرزمین های اصلی آنان روانه کند تا دیوارتروریستی در جنوب روسیه، شمال ایران و شرق چین ایجاد کنند.

بیانه اخیر داعش مبنی بر تهدید روسیه به کشاندن عملیات تروریستی در شهر های روسیه بیانگر برنامه آینده داعش در منطقه قفقاز می باشد.

موازی سازی در برابر ارتش

جمهوری اسلامی پیش از به قدرت رسیدن در ایران و برای جلوگیری از دست دادن حکومت آینده خود، طرح بر پایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را آماده کرده بود. موازی سازی دو نیروی ارتش و سپاه می تواند هر یک از این نیرو ها را در صورت بلند پروازی برای به دست گرفتن قدرت در ایران خنثی کند.

طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی به بشارالاسد

پس ازپایان در گیری ها برقراری آرامش نسبی در سوریه، بشارالاسد  خواه ناخواه باید روزی حکومت این کشوررا ترک کند، ولی با پیروزی در جنگ های داخلی شش ساله سوریه، سیستم حکومتی الاسد در سوریه با اندک تغییراتی پا بر جا خواهد ماند و ارتش عربی سوریه به عنوان فاتح جنگ های داخلی از جایگاه ویژه ای برخوردار خواهد بود.

در طرح جمهوری اسلامی ؛ بخش مهمی از گارد ریاست جمهوری سوریه به فرماندهی ژنرال طلال مخلوف از بستگان بشارالاسد به استعداد بیست و پنج هزار تن – لشکر چهارم زرهی سوریه به فرماندهی ماهر الاسد برادر جوانتر بشار الاسد به استعداد پنج هزار تن و ششصد تانک و خودروی زرهی- نیروی دفاع ملی سوریه که در سال 2012 میلادی تشکیل شده است. این نیرو فرماندهی ژنرال حواش محمد و با استعداد نود هزار تن در نیروی نظامی موازی جای خواهند گرفت.

نیروهای شبه نظامی وفادار به رژیم الاسد که درمجموع بالغ بر چهل و پنج هزار تن می باشند؛ کتائب البعث ( فالانژ های بعث) – صقور الصحرا یا عقاب های صحرا – نیروی نصور الزوبیا « Noussour al-Zaoubaa » یا عقاب های طوفان – جیش الوفا، یا ارتش وفادار که در سال 2014 از شورشیان سابق سوریه تشکیل شده است – داره الساحل یا سپر ساحل، ازعلویان سوریه و از طایفه طرفدار بشار الاسد – داره الارین، یا سپر پناهگاه الاسد، مستقر در منطقه  قرداحه زادگاه خاندان اسد- گروه مقاومت سوریه، رزمندگان منطقه لاذقیه به فرماندهی یک از سرکردگان محلی به نام علی خَیالی – الحوسن، گروه امنیتی که به وسیله رامی مخلوف، بازرگان و از بستگان بشارالاسد پایه گذاری شده است- داره الوطن یا سپر وطن، نیروهای دروزی که در آوریل 2015 بر پا شد – سوتورو، گروه مسیحیان مستقر در الحسکه-  المقاویر، صد ها تن از قبیله صحرا نشین بدیعه- اوسود الشرقیه، یا شیران حکومت، در منطقه دیرالزور، با استعداد هفتصد تا نهصد تن در نیروی نظامی موازی ادغام خواهند شد.

استعداد مجموع این نیروها صد و پنجاه هزار تن می باشد که به عنوان نیروی دفاع ملی نامیده خواهد شد. سازماندهی و  وظایف این نیروشباهت به سپاه پاسداران  ایران خواهد داشت و نیروی حفظ رژیم سوریه بشمار خواهد رفت.

بیمه کردن حضور نظامی ایران در مرز های اسرائیل و لبنان

برپایی نیروی دفاع ملی در سوریه و نفوذ جمهوری اسلامی در آن می تواند به حضور دائمی نظامی و مطمئن حکومت ایران در سوریه و در کنار مرز های لبنان و اسرائیل کمک نماید. به این ترتیب ایران می تواند به یاری این نیروی دست نشانده در ساحل مدیترانه نیز اقدام به ایجاد پایگاه دریایی نماید و با حضور نظامی در سوریه و جنوب لبنان موی دماغ اسرائیل، دولت لبنان و جنبش فلسطین باشد.

شانس جمهوری اسلامی در طرح موازی سازی

روس ها با هرگونه تغییرات در ساختار قانون اساسی، تشکیلات کشوری و لشکری سوریه مخالفند. روس ها از دیرباز در ارتش عربی سوریه  دارای نفوذ بوده اند و نیازی نمی بینند که یک نیروی موازی با گرایش های اسلامی و خارج از کنترل آنان در سوریه ایجاد شود. آمریکا، اسرائیل و غرب به هیچ روی مایل نیستند یک سپاه پاسداران تازه در سوریه شکل بگیرد و آن را در جهت منافع خود نمی بینند.

از سوی دیگر به نظر نمی رسد ارتش سوریه با تجاربی که به دست آورده است بخواهد مانند ارتش کنونی ایران به عنوان زیر مجموعه تحت کنترل یک نیروی موازی قرار بگیرد.

به نظر نمی رسد جمهوری اسلامی بتواند بسادگی این طرح را به مقامات سوریه و ارتش این کشور بقبولاند.

سوم اوت 2016