طرح جدید سناتورهای آمریکایی برای توقف غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی

0
190

باب مندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و لیندسی گراهام، عضو مجلس سنای این کشور با ارائه طرحی درصدد توقف روند غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی و ایجاد «بانک سوخت» در خاورمیانه هستند.

این طرح اقدامی دیپلماتیک برای «مهار جاه‌طلبی‌های» هسته‌ای جمهوری اسلامی و توقف مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه است.

‌این قطعنامه دولت آمریکا را موظف می‌کند که سیاستی اتخاذ کند که بر مبنای آن، هر کشوری در خاورمیانه چنانچه روند غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، می‌تواند به بانک سوخت دسترسی داشته باشد.

بر اساس این طرح، اگر یک بانک سوخت، مشابه آن‌ چیزی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اختیار دارد ساخته شود، به کشورهای منطقه اجازه خواهد داد تا در جهت استفاده‌های تجاری از این بانک استفاده کنند.

این طرح که توسط دو سناتور دموکرات و جمهوری‌خواه تهیه شده، تصریح کرده است که اگر جمهوری اسلامی روند غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، واشینگتن فراتر از آنچه که در توافق هسته‌ای سال 2015 «برجام» قید شده، تحریم‌ها را لغو می‌کند.

بدین ترتیب، تحریم‌های «اصلی» علیه جمهوری اسلامی لغو می‌شود و اگر این کشور به «فعالیت‌های بدخواهانه » خود پایان دهد، سایر تحریم‌ها نیز لغو خواهد شد.

حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر، گروگان‌گیری و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه از جمله مواردی است که این طرح برای تعریف «فعالیت‌های بدخواهانه» جمهوری اسلامی برشمرده است.

العربیه به نقل از کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نوشت،سناتور منندز، با اشاره به این‌که «جمهوری اسلامی مجهز به سلاح هسته‌ای، تهدیدی علیه منافع آمریکا است»، در اظهاراتی گفت: «در چند هفته گذشته، به‌طور فزاینده‌ای روشن شده که توسعه سریع و خطرناک برنامه اتمی جمهوری اسلامی، این کشور را در آستانه دستیابی به مواد لازم برای سلاح هسته‌ای قرار داده است.»

لیندسی گراهام نیز در این زمینه عنوان کرد: «طرح ما به ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه اجازه می‌دهد که اورانیوم غنی‌سازی شده با درصد پائین را از یک بانک سوخت جدید یا فعلی خریداری کنند. هدف از این طرح، این است که اطمینان حاصل کنیم ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه برای تامین انرژی راکتورهای تجاری خود به سوخت دسترسی دارند.»

گراهام در ادامه افزود: «اگر برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای هدف [جمهوری اسلامی] است، هیچ نیازی به غنی‌سازی اورانیوم نیست. اگر استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای خواسته واقعی جمهوری اسلامی است، به‌نظر من آن‌ها از این طرح باید استقبال کنند.»