طرح الزام دولت ایران به غنی سازی ٦٠ در صد، به هیأت رئیسه مجلس ارائه شد

0
199

 یک نماینده مجلس ایران می گوید که شماری از نمایندگان مجلس، طرح الزام دولت به غنی سازی اورانیوم ٦٠ درصد را به هیأت رئیسه مجلس تسلیم داده است.

سید مهدی موسوی نژاد- عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم دشتستان در مجلس، گفته است یکصد تن از نمایندگان مجلس این طرح را امضا کرده‌اند.

بگفته این نماینده مجلس، در صورت تصویب این طرح، دولت ایران ملزم خواهد بود در صورت «تشدید تحریم ها و یا وضع تحریم‌های جدید، تعرض به حقوق هسته ای ایران و نادیده گرفتن حقوق صلح آمیز هسته‌ای» این کشور، زیر ساخت‌های هسته‌ای “فردو” و “نطنز” را تکمیل کند.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد؛ سید مهدی موسوی نژاد، در ادامه گفت برمبنای این طرح دولت ایران همچنان ملزم خواهد شد «راکتور آب سنگین اراک را نیز راه اندازی و برای تأمین سوخت مورد نیاز، پیشرانه‌های شناورهای دریایی برای زیردریایی‌ها، غنی سازی اورانیوم را به ٦٠ درصد برساند.»

بر مبنای قوانین ایران، این طرح باید از سوی مجلس ایران که ٢٩٠ عضو دارد، مورد تائید قرار بگیرد.

این در حالیست که بر اساس توافق ٢٤ نوامبر گذشته در ژنو میان ایران و کشور های عضو گروه ١+۵، ایران تعهد کرده است از یکسو برای مدت شش ماه غنی سازی ٢٠ درصدی اورانیوم در این کشور را به کمتر از سقف ۵ درصد کاهش دهد و از سوی دیگر، تجهیزات راکتور آب سنگین اراک را نیز نصب نکند.