طرح اصلاح برجام توسط گروه مشترک آمریکا و اروپا آغاز به کار کرده

0
181

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا گفت که کارگروه رفع نقایص و ایرادهای توافق اتمی جمهوری اسلامی، کارخود را آغاز کرده و اعضای آن ملاقات کرده‌اند و سعی دارند درباره تغییرات لازم و چگونگی درگیر کردن جمهوری اسلامی برای آن تغییرات با یکدیگر به توافق برسند.

به گزارش رویترز، آقای تیلرسون در پایان سفر یک هفته‌ای خود به اروپا، روز شنبه ۷ بهمن در ورشو، پایتخت لهستان، گفت که تا کنون در این زمینه از حمایت بریتانیا، فرانسه و آلمان اطمینان حاصل کرده است.

پرزیدنت ترامپ هشدار داده است که اگر تغییرات لازم در توافق اتمی موسوم به برجام انجام نشود، آمریکا از این توافق کناره خواهد گرفت.

آقای تیلرسون به خبرنگاران گفت: «همواره تاریکترین وقت شب، پیش از سپیده دم است.» و اضافه کرد: «کارگروه تلاش خود را برای رسیدن به توافق در اصول همکاری، آغاز کرده‌اند. این اصول شامل چگونگی درگیر کردن جمهوری اسلامی در مذاکرات و نیز تغییراتی است که باید انجام پذیرد.»

توافق اتمی با جمهوری اسلامی، در ازای توقف برنامه تسلیحاتی اتمی جمهوری اسلامی میلیاردها دلار ناشی از تحریم‌های بین‌المللی را در اختیار جمهوری اسلامی قرار داد.

پرزیدنت ترامپ می‌گوید که تحریم‌های لغو شده علیه جمهوری اسلامی را دوباره برقرار می‌کند، مگر آن که اروپایی‌ها با تقویت شرایط توافق اتمی با جمهوری اسلامی، از طریق یک توافق دیگر به طور موثر بندهایی از توافق موسوم به برجام را حذف کند که به جمهوری اسلامی اجازه می‌دهد به طور تدریجی از نظارت بر فعالیت‌های اتمی‌اش معاف شود.»

ترامپ همچنین خواهان آن است که برنامه موشکی بالستیکی جمهوری اسلامی محدود شود.

به گزارش صدای آمریکا؛ جمهوری اسلامی هرگونه مذاکرات دوباره درباره برجام و مذاکره درباره برنامه موشکی خود را رد کرده است.