ضوابط سختگیرانه آلمان در پذیرش مسافران ایرانی و ترانزیت به کانادا

0
209

شرکت هواپیمایی هما به مسافران ایرانی خود که مقصدشان آلمان و کانادا است توصیه کرد بر اساس وضعیت پاسپورت و مدارک اقامتی و روادیدهای کاری و تحصیلی برای مسافرت به آلمان و یا ترانزیت به مقصد کانادا تصمیم بگیرند.

با ادامه شیوع ویروس کرونا در بیش از ۱۶۰ کشور و اعمال محدودیت‌های جدید توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آلمان نیز برای ورود مسافران از ایران محدودیت‌های جدیدی اعمال کرده است.

“هما”، شرکت هواپیمایی ایران، روز جمعه اول فروردین ۹۹ (۲۰ مارس) به مسافران پروازهای خود به مقصد آلمان اطلاع داد که بنا بر مقررات جدید آلمان، “مسافران دارای پاسپورت یا اقامت آلمانی، مسافران دارای کارت اقامت یا پاسپورت اتحادیه اروپا و یا دارای اقامت کاری، تحصیلی و دائمی (نوع D )” مجازند وارد خاک آلمان شوند.

مقررات تازه از ۱۹ مارس در فرودگاه‌های آلمان به جریان افتاده است. در روزهای گذشته انتقادهایی به ورود مسافران از ایران بدون هرگونه کنترل پزشکی در فرودگاه‌ها مطرح شده بود. امید نوری‌پور، نماینده ایرانی‌تبار مجلس آلمان از حزب سبزها، به حرف‌های ایرانیان مقیم آلمان استناد کرده بود که در هنگام بازگشت به آلمان، به رغم درخواست برای تست، به راحتی رها شده‌اند تا به خانه‌هایشان بروند.

خبرگزاری آلمان شامگاه جمعه اول فروردین (۲۰ مارس) بر اساس گزارش موسسه پژوهشی روبرت کخ آلمان تعداد مبتلایان به ویروس کرونا را در این کشور بیش از ۲۰ هزار نفر اعلام کرد. تعداد قربانیان بنا به این گزارش تا شامگاه جمعه به ۵۳ نفر رسیده است. 

بر پایه فهرست دانشگاه آمریکایی جانز ‌هاپکینز که بر اساس آمار رسمی کشورها تنظیم می‌شود، تا روز پنج‌شنبه ۲۹ اسفند (۱۹ مارس)، ۱۳ هزار و ۹۷۹ مورد ابتلا به ویروس کرونا در آلمان شناسایی شده بود و ۴۲ نفر نیز در اثر بیماری کووید- ۱۹ جان خود را از دست داده‌ بودند. 

تکلیف مسافران ایرانی عازم کانادا از مسیر آلمان

خبرگزاری ایرنا بر اساس اطلاعیه شرکت هواپیمایی هما، همچنین درباره مسافران عازم کانادا نوشت که مسافران دارای پاسپورت این کشور می‌توانند به صورت ترانزیت یا stopover و دارندگان کارت اقامت کانادا(pr) هم صرفاً به شکل “ترانزیت و ادامه مسیر” (فقط با carrier LH)، اجازه ورود به خاک آلمان را دارند.

فرودگاه فرانکفورت به عنوان محل تعویض هواپیماهای مسافر ایرانی عازم کانادا در نظر گرفته شده است.

پیش از این سوئد به دلیل گسترش کرونا در ایران، پروازهای ایران‌ایر به این کشور را به حال تعلیق درآورده بود. اتریش هم اعلام کرده بود که پروازهای مستقیم رفت و برگشت به تهران را متوقف کرده است.

وزارت بهداشت ایران اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۱۲۳۷ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده و شمار مبتلایان به این بیماری در این کشور به ۱۹ هزار و ۶۴۴ نفر رسیده است. شمار قربانیان نیز ۱۴۳۳ نفر اعلام شده است.

وضعیت مسافران کره جنوبی و ژاپن

محدودیت ورود فقط شامل مسافران ایرانی نمی‌شود و آلمان وضعیت کشورهایی بحرانی همچون کره جنوبی و ژاپن را هم بررسی کرده است. 

بر اساس تصمیم اتحادیه اروپا، کشورهای عضو تا یک‌ماه از پذیرش مسافران خارج از حوزه یورو معذور هستند.

کرونا در ترکیه و اقدام ترکیش‌ایرلاینز

در همین حال شرکت هواپیمایی ترکیه، چهارشنبه شب گذشته (۲۸ اسفند) از سوار شدن یک مسافر ایرانی به پرواز زاگرب – استانبول در فرودگاه زاگرب در کرواسی جلوگیری کرد.

ایرنا روز جمعه اول فروردین، در گزارشی نوشت که این مسافر ایرانی دارای اقامت کانادا، می‌خواست از طریق فرودگاه زاگرب در کرواسی خود را به استانبول برساند ولی کادر پرواز ترکیش ایرلاینز “خلاف پروتکل‌های بین‌المللی و مقررات یاتا” مانع از سوار شدن او شدند.

به نوشته ایرنا، این مسافر ایرانی از سلامتی برخوردار بوده و مشکلی نداشته است. کشورهای جهان و شرکت‌های هواپیمایی با اعمال محدودیت‌های پروازی، قصد دارند از انتقال و یا شیوع بیشتر ویروس کرونا در خاک خود پیشگیری کنند.

به گزارش دویچه وله؛ با این وجود تا کنون بیش از ۱۶۰ کشور ابتلا به ویروس کرونا در خاک خود را گزارش کرده‌اند. ترکیه نیز اعلام کرده است که تا شامگاه پنج‌شنبه ۳۵۹ نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند و و تعداد قربانیان کووید− ۱۹ در این کشور چهار نفر بوده است.