ضرب و شتم به جای تعلیم و تربیت

0
601

تنبیه بدنی را می گویند مدتهاست از مدارس رخت بربسته است. اما باز این روزها خبر می رسد از دانش آموزانی که توسط معلمان تنبیه می شوند. در 16 اردیبهشت ماه خبری مبنی بر کتک زدن یک دانش آموز ابتدایی توسط معلمش در یکی مدارس شهرستان کوهدشت در فضای مجازی منتشر شد که با تکذیب معلم، روشن شدن این ماجرا به مراجع پزشکی واگذار شد.فیلم و تصاویری مبنی بر کتک زدن یک دانش آموز مقطع ابتدایی توسط معلمش دریکی مدارس روستایی شهرستان کوهدشت در فضای مجازی منتشر شد که با انتشار آن مسئولان استان برای روشن شدن موضوع به پیگیری ماجرا پرداختند. علی محمدی دانش آموز کلاس اول ابتدایی اظهارات خود را این گونه بیان کرده است؛ به خاطر بد نوشتن مشق هایم معلم مرا با چوب، کابل و خط کش فلزی کتک زد.وی به بستری شدن خود در بیمارستان اشاره می کند و می گوید: معلم با کابل به دستانم، و با سیم و خط کش فلزی بر پشتم ضرب زد که اکنون دو روز در بیمارستان هستم.ایوب محمدی عموی این دانش آموز کوهدشتی نیز در رابطه با این موضوع می گوید: این معلم همیشه بچه ها را کتک زده به طوری که بارها پدر علی به مدرسه رفته و به معلمش هشدار داده که فرزندش را اذیت نکند.هنوز چندی از این ماجرا نگذشته بود که پس از انتشار تصاویر تنبیه و جراحت بدنی یک دانش آموز در کوهدشت لرستان، اخیرا فیلم ویدئویی از تنبیه خشن یک دانش آموز دبیرستانی توسط معلمش در شهرستان شوش در رسانه ها منتشر شده است.

مجتبی دیناروند، رئیس آموزش و پرورش شهرستان شوش در گفت وگو با ایسنا، ضمن تایید این خبر اظهار کرد: «متاسفانه این خبر صحت دارد و یکی از همکاران ما سر کلاس به واسطه شیطنت یکی از دانش آموزان عصبانی شده و کنترل خودش را از دست می دهد و اقدام به تنبیه بدنی وی می کند.»وی افزود: «این اتفاق به هیچ وجه مورد تایید ما نیست و از مشاهده چنین تصاویری به شدت متاثر شدیم.» رئیس آموزش و پرورش شهرستان شوش با بیان اینکه معلم خاطی را فراخوانده و تذکرات لازم به او داده شده است گفت: «پرونده این معلم تکمیل و به هیئت تخلفات استان ارسال شده است تا پیگیری قانونی از طریق هیئت تخلفات انجام شود.»دیناروند ادامه داد:« البته ناگفته نماند این معلم پس از این اتفاق ابراز پشیمانی کرده و از خانواده این دانش آموز قبل از انتشار این فیلم عذرخواهی کرده بود.»وی با بیان اینکه این فیلم توسط یکی از دانش آموزان در کلاس ضبط شده است گفت: «همراه داشتن تلفن همراه تخلف است و با این دانش آموز هم برخورد لازم صورت پذیرفته است.»

اجبار معلم برای کتک زدن علی توسط دیگر دانش آموزان

از دیگر سو، در ماجرای کتک زدن دانش آموز کوهدشتی معلم دیگر دانش آموزان را به کتک زدن علی مجبور کرده است. ایوب محمدی عموی این دانش آموز کوهدشتی نیز در رابطه با این موضوع می گوید: این معلم همیشه بچه ها را کتک زده به طوری که بارها پدر علی به مدرسه رفته و به معلمش هشدار داده که فرزندش را اذیت نکند. وی می افزاید: دو روز قبل از این اتفاق نیز معلم علی را کتک زده بود به طوری که اکنون آثار آن بر روی لب های علی مشخص است که بااین وجود پس از مراجعه پدر علی به مدرسه معلم قسم خورده بود که دیگر این بچه را کتک نمی زند اما این معلم بار دیگر علی را تا حد مرگ کتک زد.محمدی عنوان می کند: وقتی معلم علی را تا حد مرگ کتک می زند در کلاس را می بندد و از دانش آموزان می خواهد تا همگی او را کتک بزنند و می گوید اگر دانش آموزی هم کتک نزند خود تنبیه می شود.وی بیان می کند: پس از اینکه همکلاسی های علی را کتک می زنند معلم به دلیل اینکه ضرب زدن دانش آموزان محکم نبوده می رود و یک دانش آموز دوم ابتدایی را برای کتک زدن علی به کلاس می آورد.عموی این دانش آموز می گوید: پس از کتک زدن علی او را در مدرسه رها می کنند که در این میان دو دانش آموز دختر که دبیرستانی هستند او را می بینند و به خانه می آوردند.وی می افزاید: کسی که با این طرز به بچه را شکنجه دهد یا چیزی مصرف کرده و یا اینکه مشکل روحی و روانی دارد چراکه یک آدم هیچ وقت در حالت عادی با یک بچه این طور برخورد نمی کند. محمدی عنوان می کند: من لحظه اول باور نکردم که معلمی این طور با یک دانش آموز برخورد کرده باشد اما وقتی از دانش آموزان دیگر سؤال پرسیدم گفتند به اجبار معلم همه او را کتک زدیم.وی بیان می کند: معلم ابتدا خودش علی را کتک زده است و سپس دانش آموزان را وادار به کتک زدن کرده که به نظرم با این حرکت خواسته شریک جرم داشته یا قضیه را بپوشاند. محمدی تصریح می کند: علی سالم به مدرسه رفته و این اتفاق در مدرسه برای او افتاده بنابراین معلم باید جوابگو باشد چراکه پس از بردن علی به بیمارستان پزشک اورژانس و پزشک متخصص تائید کرده که به بدن علی ضربه واردشده است.

پیگیری ماجرا از طریق مراجع پزشکی

علی قربانی مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان لرستان نیز در گفت وگو با تسنیم در رابطه با این اتفاق می گوید: این قضیه مقداری مبهم است چون تصاویر منتشرشده ظاهر قضیه را نشان می دهد و در آنچه افراد عادی در نگاه نخست تشخیص می دهند نشانه ضرب و شتم نیست به هر حال چون این موضوع پزشکی است نمی شود به راحتی قضاوت کرد پس باید مراجع پزشکی بررسی کنند.وی می افزود: مسئولان آموزش وپرورش شهرستان کوهدشت به جد پیگیر موضوع هستند تا از طریق پزشکی قانونی پیگیری و نتیجه نهایی اعلام شود.مدیر روابط عمومی آموزش وپرورش لرستان عنوان می کند: این قضیه هم اکنون مبهم است و زیاد نمی شود روی آن اظهارنظر کرد بنابراین نیاز است مراحل پزشکی آن طی شود.

برخورد با افراد خاطی ماجرا

مدیر روابط عمومی آموزش وپرورش لرستان می افزاید:« در این رابطه ما به عنوان آموزش وپرورش نمی توانیم با قطعیت نظر بدهیم چون مراحل قانونی باید طی شود اما اگر واقعاً به این نتیجه برسیم که معلم خطا کرده است با او برخورد می شود و اگر هم این خلاف آن به اثبات برسد با مدعیان برخورد می شود.»وی عنوان می کند: «اگر اثبات شود که افرادی خواسته اند آموزش وپرورش را بدنام کنند و این قضیه یک برنامه حساب شده بوده است ما به عنوان پایگاه تعلیم و تربیت استان برای دفاع و اعاده حیثیت آموزش وپرورش ورود پیدا می کنیم.»احسان جهانیان فرماندار شهرستان کوهدشت در گفت وگو با تسنیم بیان می کند: مدیر آموزش وپرورش شهرستان کوهدشت این موضوع را تکذیب کرده و تکذیبه آن نیز رسماً اعلام شده است.وی با اشاره به اینکه معلم مربوطه این قضیه را تکذیب کرده است می افزود: متأسفانه در این زمینه یک مقداری بی اخلاقی شده که بدون بررسی علمی این خبر منتشر شده است.فرماندار شهرستان کوهدشت عنوان می کند: آثار روی بدن این دانش آموز شباهتی به کبودی و کتک کاری ندارد چون زخم نیستند که برای روشن شدن موضوع روز گذشته آزمایش خون از این دانش آموز گرفته شده که تا مشخص شود آثار روی بدن براثر حساسیت بوده یا ضرب و شتم.وی بیان می کند: پس از مشخص شدن موضوع به طور حتم این قضیه از طریق مراجع قانونی پیگیری می شود بنابراین اگر کودک حساسیت داشته باشد با کسانی که خبر کذب منتشر کرده و فضا را متشنج کرده اند برخورد می شود.
آمار ضرب و شتم دانش آموزان

ماجرای تنبیه های بدنی دانش آموزان مدارس به عمر سالهای تاسیس مدارس مکتب خانه می رسد. اگر در دهه های اخیر فقر فرهنگی باعث می شد که برخی از معلمان از روش های غیر انسانی برای تعلیم و تربیت دانش آموزان استفاده کنند، اما این روزهایی که پیشرفت علم و تکنولوژی به نقطه ماکسیمم خود رسیده، شنیدن خبر مرگ یا نابینا شدن دانش آموزان به دلیل تنبیه بدنی معلمان به اندازه اسفناک است که به سختی می توان در برابر چنین رفتار وحشیانه ای سکوت کرد. همه ما سال 89 را به یاد می آوریم، سال سیاهی که تنبیه های بدنی معلمان باعث مرگ و نابینا شدن دو دانش آموز شد. 22 ابان بود، ماجرا از آنجایی شروع شد که سعید وقتی سر کلاس رسید، متوجه شد کتابش را به همراه خود نیاورده است. سعید از این مسئله مضطرب شد اما هیچ گاه به فکرش هم نمی رسید که فراموشی آوردن کتاب مدرسه می تواند به قیمت جانش تمام شود. معلم سر کلاس آمد و از دانش آموزان خواست که کتاب هایشان را سر میز بگذارند، سعید که کتاب را به همراه خود نیاورده بود غمگین در نیمکتش کز کرد اما معلم خشمگین دست بردار نبود. کتاب سنگینی را در دست گرفت و با تمام قدرت دستهای بی رحمش، با گوشه کتاب بر سر سعید کوچک کوبید . سعید ناگهان به زمین افتاد، دیگر حاضران مدرسه سعید را به بیمارستان بردند، شاید بتوانند وخامت حال او را مهار کنند اما ضربه سنگین معلم بی رحم کار خودش را کرده بود. یک هفته بعد سعید در بیمارستان چابهار جان باخت تا نمادی برای تنبیه مرگبار دانش آموزان در مدارس باشد. اما انگار قرار نبود حوادث سال 89 دانش آموزان مدارس تمام شود. یک ماه بیشتر از مرگ سعید در اثر تنبیه بدنی معلم مدرسه نگذشته بود که آنیاز دانش اموز کلاس اول ابتدایی مدرسه روستای منصورخانی یاسوج به جرم اینکه نتوانسته بود شکل دایره را روی تخته سیاه بکشد، طعمه خشم معلم شد و به ضربه خط کش که به سمت چشم راستش نشانه گرفته شده بود تا ابد از نعمات بینایی محروم شد.مرگ و نقص عضو دانش آموزان کشور در سالهای اخیر در حالی رخ داد که پس از وقوع هیچ کدام از این موارد، وزیراموزش و پرورش وقت، صحبتی از استعفا به میان نیاورد!
سال 89 به پایان رسید اما تراژدی تنبیه های خشن و مهار نشده دانش اموزان هنوز ادامه داشت. 31 فروردین ماه وقتی هنوز مدت زیادی از آغاز کار مدارس پس از تعطیلات نوروزی نگذشته بود، معلم قزوینی به دلیل اینکه تصور می کرد دانش آموزش تلفن همراه را با خود به مدرسه آورده است او را مورد ضرب و شتم قرار داد و در نهایت دانش آموز دوم دبیرستان به دلیل صدمات وارده برای همیشه دچار نقص عضو شد. 26 شهریور ماه همان سال هم دانش آموزی از شهرستان لالی استان خوزستان به دلیل تاخیر در ورود به مدرسه مورد حمله معلم قرار گرفت و با اصابت ضربات کابل به کمر و گردنش برای همیشه فلج شد. 11 مهر ماه سال 91 و پس از اینکه کمتر از دو هفته از آغاز سال تحصیلی گذشته بود دانش آموز 17 ساله همدانی به دلیل اینکه از سوی مسئولان مدرسه به اخراج تهدید شده بود و از گفتن این مسئله به والدین خود می هراسید، دست به خود کشی زد. 23 مهر ماه همان سال هم دانش آموز کرمانی به دلیل تنها چند دقیق تاخیر در ورود به مدرسه از سوی اولیای مدرسه مورد ضریب وشتم شدیدی قرار گرفت و بیهوش راهی بیمارستان شد. دختر دبیرستانی پس از این که از سوی مدیر مدرسه اش تنبیه شد، به طرز مرموزی در خانه خود جان باخت. این دختر پیش از مرگش به خاطر داشتن تلفن همراه در مدرسه، از سوی مدیرش تنبیه سختی شده بود. 29 آذرماه 1394 مهسا دختر ١٥ساله ای که سال دوم دبیرستان در یک هنرستان در رباط کریم درس می خواند، با حال بدی به خانه شان رفت. مادر مهسا با دیدن دخترش ترسید و سعی کرد کمی او را آرام کند. مهسا زمانی که آرام تر شد در مورد حال بدی که داشت به مادرش گفت: «مدیرم مرا تنبیه کرده و اصلا حال خوبی ندارم.» این دختر در توضیح ماجرا به مادرش گفت: «امروز در مدرسه مدیر مدرسه تلفن همراهم را گرفت و در مقابل همه دانش آموزان و همکلاسی هایم مرا تنبیه کرد. این زن مرا سه ساعت تمام سرپا نگه داشت و جلوی همه تحقیرم کرد.»
این ماجراهایی است که در این مدت درباره تنبیه بدنی در آموزش و پرورش رخ داده است. از دیگر سو باید به این موضوع تجاوز معلم مدرسه ای در زنجان به دانش اموز 9 ساله اش را اضافه کرد که هنوز از کار تعلیق نشده است . جای این سوال وجود دارد چرا حالا که سالهاست از تنبیه در مکتب و فلک کردن می گذرد باز هم شاهد کتک زدن دانش آموزان هستیم و چنین خشونت را از سطح آموزش اشاعه می دهیم و وزیر هم به این موضوع ورود نمی کند؟!