صندوق بین‌المللی پول: به زمان طولانی‌تری برای بررسی درخواست وام ۵ میلیاردی جمهوری اسلامی، برای مقابله با ویروس کرونا، نیاز است

0
107

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از مقامات ارشد صندوق بین‌المللی پول گزارش داد: این صندوق بین‌المللی هنوز در حال بررسی درخواست جمهوری اسلامی برای دریافت وام ۵ میلیارد دلاری تامین اعتبار اضطراری است. بر اساس این گزارش، به دلیل تعاملات محدود صندوق بین‌المللی پول با جمهوری اسلامی، این روند در زمان طولانی‌تری انجام می‌گیرد.

جمهوری اسلامی، از صندوق بین‌المللی پول، به منظور مقابله با عوارض ناشی از گسترش ویروس کرونا، درخواست ۵ میلیارد دلار کمک فوری نموده بود. واشنگتن مخالف تخصیص هر گونه وامی به جمهوری اسلامی است.

خبرگزاری رویترز، به نقل از جهاد آذور، مدیر بخش خاورمیانه صندوق بین‌المللی پول، گزارش داد: فرآیند بررسی درخواست جمهوری اسلامی از این نهاد بین‌المللی تا حدودی طولانی شده است چرا که جمهوری اسلامی طی سال‌های اخیر ارتباط محدودی با صندوق بین‌المللی پول داشته است.

این مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول، با اشاره به محدودیت تعاملات میان جمهوری اسلامی و این نهاد بین‌المللی، تصریح کرد: درخواست کمک مالی جمهوری اسلامی دریافت شده است اما روند دسترسی به اطلاعاتی که برای بررسی این درخواست لازم است، به طول خواهد انجامید.

صندوق بین‌المللی پول، در اوایل ماه مارس، بودجه‌ ۵۰ میلیارد دلاری برای کمک‌رسانی به کشورهایی که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، اختصاص داد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه ۱۲ مارس (۲۲ اسفند) در توییتی، با اشاره به اظهارات کریستالینا جیورجیوا، رییس صندوق بین‌المللی پول، مبنی بر اینکه به کشورهایی که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گفته‌اند، از طریق ابزارهای مالی فوری کمک می‌شود، نوشت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی درخواست دسترسی فوری به این امکان را مطرح کرده است.

این نخستین بار طی حدود ۵۰ سال اخیر است که جمهوری اسلامی از صندوق بین‌المللی پول تقاضای وام نموده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایران در سال ۱۹۶۲ میلادی (۱۳۴۱ خورشیدی) برای آخرین بار از صندوق بین‌المللی پول تقاضای وام کرده بود.

یک سخنگوی صندوق بین‌المللی پول، پیشتر، درباره درخواست کمک مالی جمهوری اسلامی گفته بود: این نهاد جهانی در حال مشاوره فعال با کشورهای عضو است و همه درخواست‌ها باید بر اساس سیاست‌های این صندوق جهانی بررسی شوند.

رادیوفرانسه گزارش داد؛ با وجود اصرار جمهوری اسلامی مبنی بر نیاز فوری به دریافت این وام به منظور تامین ضرورترین مایحتاج حفاظتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های این کشور بدلیل تحریم‌ها، اما واشنگتن با اعطاء هر گونه وامی به جمهوری اسلامی مخالفت نموده است.