صدور کارت آستزازنکا با قیمت ۲ تا ۵ میلیون تومان با دستکاری اطلاعات سامانه وزارت بهداشت

0
226

تقاضای بالا برای تزریق واکسن آسترازنکا، زمینه سودجویی برخی‌ها را فراهم کرده است، به طوریکه گروهی از افراد که به  سامانه‌های واکسیناسیون دسترسی دارند، با دریافت ۲ تا ۵ میلیون تومان، برای افراد کارت واکسیناسیون آسترازنکا صادر می کنند و در همان حال هم تمام اطلاعات ثبت شده در سامانه سیب یا سینای وزارت بهداشت مبنی بر تزریق واکسن‌های غیر از آسترازنکا را پاک می‌کنند.

یکی از کسانی که به همین شیوه درخواست کارت واکسن کرده به همشهری می‌گوید:« برای سفر به یکی از کشورهای اروپایی باید کارت واکسن آسترازنکا می‌گرفتم اما با توجه به تزریق ۲ دوز سینوفارم دیگر امکان تزریق واکسن جدید برایم وجود نداشت. هر چند با پزشک مشورت کردم و گفت اگر واکسن باشد مشکلی در تزریق دوباره در فاصله زمانی یک ماه پس از دوز دوم ندارم اما ریسک نکردم.

۲ هفته قبل یکی از دوستانم شخصی را به من معرفی کرد که می‌توانست تغییراتی در اطلاعات ثبت شده من در تزریق واکسن انجام دهد.»

رسانه‌های داخلی نوشتند؛ او مبلغ اعلام شده برای انجام این کار را  ۲ تا ۵ میلیون عنوان می‌کند و می‌گوید:« با تخفیف کار من را با ۳ میلیون تومان انجام دادند و تمام اطلاعات تزریق واکسنم در سامانه حذف شد. در حال حاضر کارت واکسن با تزریق دو دوز واکسن آسترازنکا را دریافت کرده‌ام و مشکلی هم برای دریافت کارت بین‌المللی وجود ندارد.»

اما خبر دیگر درباره کاسبی صدور کارت واکسن آسترازنکا مربوط به کسانی است که به گفته خودشان تمایلی به تزریق واکسن ندارند اما برای این که مشکلی در آینده برای آنها به وجود نیاید می‌توانند با پرداخت یک میلیون تومان کارت واکسن آسترازنکا با مُهر یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی را دریافت کنند. در این باره یکی از کسانی که این کارت را بدون تزریق واکسن دریافت کرده به همشهری می‌گوید: «اعتقادی به تزریق واکسن ندارم اما از محل کارم اصرار دارند که حتما واکسن تزریق کنیم. به همین دلیل در یکی از مراکز یکی از متصدیان آنجا برایم کارت واکسن صادر کرد و من هم همان کارت را به محل کارم ارائه کردم. نه سفر خارجی می‌روم که کارت بین‌المللی بخواهم و نه قرار است که پیگیر کد ملی‌ام باشند که واکسن تزریق کرده‌ام یا نه؟ هر زمان هم که این اتفاق رخ دهد اگر مجبور باشم واکسن می‌زنم و کد ملی‌ام هم ثبت می‌شود.»