صدای ورشکستگی صنایع چوب و کاغذ به آسمان رسید!

0
173

زمانی که می‌بینیم میلیاردها تومان چوب بدون استفاده در جنگل رها شده‌اند، و یک عده دلال و قاچاقچی که قوه قضاییه باید دندان طمع آن‌ها را بکشد، درختان کهن سال زنده‌ی جنگل را قطع و تکه تکه و بار ماشین‌های شاسی بلند و وانت نیسان از جنگل خارج می‌کنند، خشمگین می‌شویم؛ به ویژه اینکه اینها با اسلحه و قمه جنگلبان‌ها را تهدید به قتل می‌کنند. این قاچاقیان کارگران را به روز سیاه نشاندند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صنعت کاغذ ایران از جمله صنایعی است که در گل و لای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دست و پا می‌زند؛ آنهم در شرایطی که کارخانه‌های نامدار بازار خود را از دست داده‌اند. از طرفی با وجود اینکه کارخانه‌های تولید کاغذ نیازمند به روزرسانی خطوط تولید و افزایش ظرفیت خود با استفاده از واردات مواد و قطعات مورد نیاز هستند اما به جای اینکه ارز به دست کارخانه‌ها برسد سهم واردکنندگانی می‌شود که با شرکت‌های پوششی و یک شبه، سر از کاغذ بیرون آورده ظاهر شده‌اند.

برای نمونه از ابتدای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی از سال ۹۷، تنها در دو مورد ۲۲.۸ میلیون یورو را به دو واردکننده داده‌اند که مشخص نیست آیا کاغذی وارد کرده‌اند یا نه، تخصیص داده‌اند. این در شرایطی یکی از وسیعترین شرکت‌های چوب و کاغذ به لحاظ ظرفیت تولید، یعنی «صنایع چوب و کاغذ مازنداران» از چند سال پیش درخواست دریافت ۱۰ میلیون یورو ارز را کرده بود؛ حتی «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری، در تاریخ ۳۰ تیر سال ۹۸ خبر از پرداخت آن داد اما به گفته‌ی «مصطفی سعیدی»، مدیرعامل سابق این شرکت، که از پایان سال گذشته، جای خود را به مدیرعامل جدید داده، «از ۱۰ میلیون یورو ارزی که باید تخصیص می‌یافت و وعده آن داده شده بود، چیزی پرداخت نشده است.»  

در همین حال «علی‌اکبر صفریان نودهی»، مدیرعامل جدید این شرکت با کنایه زدن که ارز ۴۲۰۰ تومانی را به واردکنندگان داده، گفته «به نظر می‌رسد برای برون رفت از این مشکل ضروری است تا دولت این دلار را در اختیار من تولیدکننده قرار بدهد، من با آن دلار مواد اولیه وارد کنم و خیلی ارزان‌تر از کالای خارجی تولید کنم».

این صبحت‌ها نشان می‌دهد که با وجود اینکه وزیر اقتصاد مدعی شده که در سال ۱۴۰۰ جهت واردات کاغذ ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص نمی‌یابد؛ اما حداقل به صنایع محتاج ارز هم رقمی اختصاص داده نشده است؛ بویژه اینکه صنایع شمالی کاغذ به دلیل مشارکت در قانون تنفس جنگل، که بر مبنای آن هیچ بهره‌برداری اجازه‌ی قطع درختان را ندارد، از لحاظ اقتصادی زیرفشار هستند و آرام آرام توان بازیابی خود را از دست می‌دهند. مدیرعامل چوب و کاغذ هم با اشاره به توقف خط تولید کاغذ چاپ و تحریر این کارخانه گفته که یکی از دلایل توقف این خط تولید، زودتر از موعد اجرایی شدن قانون تنفس جنگل و عدم اجرایی شدن طرح‌های جایگزین برای دسترسی این کارخانه به چوب یعنی ماده اولیه تولید کاغذ است.