صالحی: راکتور آب سنگین اراک خط قرمز جمهوری اسلامی است و فعالیت در آن تعطیل نخواهد شد

0
194

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، فعالیت راکتور آب سنگین اراک را مانند غنی‌سازی اورانیوم ” خط قرمز جمهوری اسلامی ” دانست که متوقف نخواهد شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر؛  صالحی روز شنبه در سخنانی در دانشگاه شهید بهشتی تهران، تعطیلی تاسیسات آب سنگین اراک، را بر خلاف توافق‌نامه ژنو دانست که هفته گذشته میان ایران و گروه ۱+۵ منعقد شده است.

او با خطاب قرار دادن کشورهای غربی گفت: ” رفتار و گفتار شما نشان می‌دهد شما می‌خواهید ما راکتور آب سنگین اراک را نداشته باشیم یعنی می‌خواهید ما را از حق خودمان محروم کنید اما بدانید این خط قرمز ماست”

بر پایه توافقنامه اخیر ژنو، جمهوری اسلامی متعهد شده که تا شش ماه، فعالیت‌های خود در تاسیسات نطنز، فردو و راکتور آب سنگین اراک را گسترش ندهد.

غرب به شدت از توسعه تاسیسات هسته‌ای آب سنگین جمهوری اسلامی برای تولید پلوتونیوم و احتمالا ساخت بمب اتمی نگران است.

شماری از مقامات اروپایی و آمریکایی در ماه‌های اخیر گفته بودند که جمهوری اسلامی پیشرفت‌های بزرگی در زمینه ساخت تاسیسات آب سنگین در شهر اراک داشته است.

بعضی از مقامات سازمان ملل متحد و آمریکا هم گفته‌اند وقتی تاسیسات آب سنگین اراک تکمیل شود می‌تواند پلوتونیم کافی را برای ساخت ۲ بمب اتمی در سال تولید کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی همچنین از آمادگی روسیه برای ساخت یک نیروگاه اتمی دیگر در جمهوری اسلامی به منظور تولید سالانه چهار هزار مگاوات برق خبر داد.