صادق زیباکلام: ترامپ بیشترین انعطاف را نسبت به برجام نشان خواهد داد

0
227

زیباکلام معتقد است: ترامپ بیشترین انعطاف را نسبت به برجام نشان خواهد داد، او نه تنها برجام را آتش نخواهد زد بلکه پرونده برجام را در جایی امن در کاخ سفید قرار خواهد داد.

صادق زیباکلام، طی یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: باید یک تفاوتی میان نطق‌ها و سخنرانی‌های همه نامزدهای ریاست جمهوری و کسانی که در کشورهای مختلف به مبارزات انتخاباتی می‌پردازند، ازجمله در کشور خودمان، ژاپن، هند و … وعملکردشان پشت میز ریاست جمهوری قائل شد. طبیعی است زمانی که در حال مبارزات انتخاباتی هستند به دنبال محبوبیت، شهرت و کسب رای هستند. بنابراین سخنانی را بر زبان می‌آورند که بتوانند جلب توجه زیادی کرده و رای‌دهندگان را به سمت خود جلب کنند. بخصوص رای دهندگانی که در حوزه رای خاکستری هستند.

در ایران رای خاکستری را می‌توانیم به کسانی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند که آیا می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند یا خیر تشبیه ‌کنیم. این پدیده در آمریکا نیز وجود دارد و به این دسته از افراد اکثریت خاموش«silent majority» می‌گویند. یعنی اکثریتی که تصمیم نگرفته‌اند به کدام نامزد رای دهند. تلاش زیادی توسط کاندیداها صورت می‌گیرد که این جمعیت تصمیم نگرفته را به سمت خود جلب کنند. شاه‌بیت موفقیت آقای ترامپ از این مورد نشات گرفت و وی توانست این جمع گسترده خاموش را با شعارهایی که داد به سمت خود متمایل کند.

شعارهایی که وی در مورد مسلمانان، اعراب، خارجی‌ها، مکزیکی‌ها، عدم ورود مهاجران غیرقانونی، مهاجرانی که سابقا وارد آمریکا شده‌اند و اکنون سال‌هاست در آمریکا زندگی می‌کنند و جلوگیری از ورود آوارگان سوری داد شعارهایی بود که عمدتا به مذاق بسیاری از آمریکایی‌های نژاد‌پرست یا متمایل به نژاد‌پرستی خوش آمد. این مساله سبب شد که این افراد به ترامپ رای دهند وپیروزی شگفت‌انگیز ترامپ را رقم بزنند.

درآمریکا طبق قانون اساسی رئیس جمهور اختیارات زیادی دارد اما نباید فراموش کنیم که در آمریکا نهاد‌های دیگر نیز هستند که مهمترین‌شان کنگره است، یعنی مجلس نمایندگان و سنا. در نتیجه انتخابات هفته گذشته هر دوی این مجالس به دست جمهوریخواهان افتاد. اما جدا از اینکه بخشی از قدرت در آمریکا در اختیار قوه مقننه است نباید از قدرت عظیم رسانه‌ها، مطبوعات، شبکه‌های‌ماهواره‌ای، روشنفکران، دانشجویان، نویسندگان و فعالان سیاسی و مدنی غافل شد. قدرت چنین مواردی باعث می‌شود که آقای ترامپ ظرف ماه‌های آینده در خصوص خیلی از موضع‌گیری‌ها و سیاست‌هایی که اعلام کرده به مقدار زیادی مجبور به عقب نشینی شود.

بین ترامپی که سخنان تحریک آمیز بیان می‌کرد و ترامپی که مجبور است در دنیای واقعیت‌ها تصمیم گیری نماید فاصله معناداری به وجود خواهد آمد. البته ترامپ ممکن است در سخنرانی‌هایش به‌گونه‌ای عمل نکند که کسانی که به وی رأی داده‌اند را نا امید و سرخورده کند. یقین بدانید در ماه‌های آینده ترامپ نطق‌هایی خواهد کرد که نشان دهد همان ترامپ قبل از پیروزی است. جریانات آمریکا ستیز که اصرار به دشمنی با آمریکا دارند از پیروزی ترامپ بسیار خوشحال شدند زیرا ترامپ در مورد مسلمانان و ایران مطالبی را خواهد گفت که آنها می‌خواهند، تا آنها بگویند آمریکای واقعی همین است که ترامپ می‌گوید و آقای ظریف و روحانی در برجام و اعتماد به آمریکایی‌ها اشتباه کردند.

ترامپ بیشترین انعطاف را نسبت به برجام نشان خواهد داد. او نه تنها برجام را آتش نخواهد زد بلکه پرونده برجام را در جایی امن در کاخ سفید قرار خواهد داد. نباید فراموش کنیم که آقای ترامپ یک بیزینس من و تاجر است و مصالح اقتصادی را فدای شعارهای تندی که در دوران انتخابات داده نمی‌کند. آقای ترامپ می‌داند که اروپا با هرگونه خدشه یا نفی برجام مخالفت خواهد کرد. وی می داند که فرانسوی‌ها وآلمانی‌ها از پیروزی او خیلی استقبالی نکردند و انگلیسی‌ها و چینی‌ها سکوت کردند. البته روس‌ها از آمدن ترامپ استقبال کردند برای اینکه روس‌ها نیز مانند کسانی که می‌خواهند بر طبل آمریکا ستیزی بکوبند از اینکه کسی مثل ترامپ رئیس جمهور شده، خوشحالند. ترامپ می‌داند که متحدان غربی او قرص و محکم پای برجام ایستاده‌اند و او نیز پای برجام خواهد ایستاد، ضمن اینکه ممکن است در زبان برخی شعارهایی بدهد، اما یقین بدانید وی به برجام وفادار خواهد ماند.