صادرات نفت خام دولت جمهوری اسلامی به ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است

0
199

داده های نفت کش ها و گزارش های دیگر نشان می دهد که صادرات نفت خام ایران در ماه مه به ۵۰۰ هزار بشکه در روز یا کمتر از آن رسیده است.

آمریکا روز ۲۲ آوریل (دوم اردیبهشت) در تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفت دولت جمهوری اسلامی اعلام کرد که معافیت کشورهای واردکننده نفت دولت جمهوری اسلامی از تحریم ها را لغو می کند. جمهوری اسلامی در واکنش به این تصمیم ایالات متحده تاکید کرده بود که با وجود لغو معافیت ها، صادرات نفت دولت جمهوری اسلامی به صفر نخواهد رسید.

در محاسبه میزان کاهش صادرات نفت خام ایران علاوه بر داده های نفت کش ها به گزارش منابعی در صنعت نفت نیز استناد شده است.

دو منبع بخش نفت در گفتگو به خبرگزاری رویترز اعلام کرده اند که جمهوری اسلامی تاکنون در ماه مه روزانه بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام صادر کرده است.

مقصد بخش اعظم نفت صادراتی دولت جمهوری اسلامی کشورهای آسیایی بوده است. به گفته یکی از منابع بخش نفت «واردکنندگان اصلی نفت از جمهوری اسلامی اکنون هند و چین هستند.» این منبع که نخواست نامش فاش شود تاکید کرد که صادرات نفت توسط دولت جمهوری اسلامی به اروپا و ترکیه متوقف شده است.

صادرات نفت دولت جمهوری اسلامی در ماه آوریل (ماه گذشته) با رسیدن به زیر یک میلیون بشکه در روز به بیش از نصف کاهش یافته بود. این در حالی است که دولت جمهوری اسلامی در ماه آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی (یک ماه قبل از خروج آمریکا از برجام) روزانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر کرده بود.

به گزارش یورونیوز؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز هشت مه سال ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ۹۷) خروج کشورش از توافق هسته ای با جمهوری اسلامی را اعلام کرد.