صادرات دام زنده فرانسه به جمهوری اسلامی، بدلیل تحریم‌های آمریکا، متوقف شد

0
301

اجرایی شدن دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، سرنوشت صادرات دام زنده  فرانسه به جمهوری اسلامی را در ابهام نگهداشته است. طرح صادرات گاو زنده از فرانسه به جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۶ و پس از توافق بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی برقرار شده بود.

قرارداد صادرات گاو به جمهوری اسلامی از منطقه نورماندی در شمال فرانسه، به دلیل اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی متوقف شده است.

بدنبال اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی پس از خروج دونالد ترامپ از توافق جامع اتمی با جمهوری اسلامی، بسیاری از شرکت‌های فرانسوی از جمله شرکت نفتی توتال و شرکت‌ اتومبیل‌سازی “پ‌اس‌آ” (پژو – سیتروئن) از ادامه فعالیت اقتصادی با دولت جمهوری اسلامی صرف‌نظر کردند.

اما طرح صادرات گاو زنده نورماندی فرانسه به جمهوری اسلامی در حالی به گفته ناتالی گولِه، سناتور فرانسوی متوقف مانده است که دولت‌های اروپایی بر پایبندی به توافق جامع اتمی با ایران تاکید می‌کنند.

ناتالی گوله، سناتور فرانسوی گفته است که ارزش طرح صادرات دام زنده بالغ بر ۱۰ تا ۱۵ میلیون یورو برآورد می‌شود که میان چند گروه کشاورزی فرانسوی و شرکت ایرانی سیمرغ این طرح راه‌اندازی شده است.

پس از راه‌اندازی این طرح در سال ۲۰۱۶، ۳۱۰ راس گاو زنده در اکتبر ۲۰۱۷ به جمهوری اسلامی ارسال شد و قرار بود یک هزار راس دیگر نیز در سال جاری به این کشور ارسال شود اما این طرح با اجرایی شدن دور تازه تحریم‌ها متوقف شده است.

 خبرگزاری فرانسه به نقل از یک سناتور فرانسوی گزارش داد: بنا بر اعلام مقامات آمریکایی، دور تازه تحریم‌ها، شامل مواد غذایی و بخش کشاورزی نمی‌شود، اما موضوع انتقالات مالی از جمهوری اسلامی موجب بروز نگرانی برای صادرکنندگان بخش کشاورزی فرانسه شده است. بدنبال اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا، بانک‌ها از انجام تراکنش‌های مرتبط با معاملات با جمهوری اسلامی خودداری می‌کنند.