«شی- راق» بین اسپایک لی و شهردار شیکاگو اختلاف انداخت

0
195

اسپایک لی کارگردان مشهور سینما، شهردار شیکاگو را قلدرِ گردن کلفت خواند.

 این فیلمساز درباره فیلم جدیدش «شی-راق» در گفتگویی با مجله شیکاگو به رام امانوئل شهردار شیکاگو اشاره کرد و گفت: به او گفتم، شهردار به خود افتخار می‌کنی، اما در تاریخ با چهره‌ای منفی باقی می مانی.

اسم فیلم اشاره به شیکاگو عراق دارد و اسپایک لی از ترکیب نام این دو شهر به «شی-راق» رسیده است. وی افزود: من آدم بدی نیستم، اما او سعی کرده چنین تصویری از من ایجاد کند. اما آیا من اسلحه دارم؟ من کسی هستم که ماشه را می‌کشم؟ صادق باشیم، او یک گردن کلفت است. تکلیف من با شهردار – و گردن کلفت ها- روشن است.

وی که شیکاگو را بزرگترین شهر جدا شده از آمریکا خواند گفت: شهردار سعی می‌کند تا مردم خشونت جاری در شهر را نبینند، مخصوصا در بخش جنوبی آنهم جایی که واقعا این خشونت وجود دارد.

اسپایک لی افزود: ما در ماه ژوئن شروع به فیملبرداری فیلم «شی-راق» کردیم. ۹ جولای فیلمبرداری را تمام کردیم. در این مدت، ۳۳۱ نفر زخمی شدند و ۶۵ نفر مردند. نیویورک سه برابر شیکاگو جمعیت دارد و شیکاگو خیلی بیشتر از نیویورک با آدمکشی روبه رو است.

«شی-راق» رجعتی به فیلم کلاسیک «یونانی» با بازی سایسیسترتا است و در آن تیونا پاریس در نقش زنی بازی می‌کند که به خشونت‌های شهر اعتراض دارد. نیک کانون، وسلی استایپس، آنجلا بستا و ساموئل ال جکسون دیگر بازیگران این فیلم هستند.

مراحل تولید این فیلم در ماه دسامبر تمام می‌شود و فیلم در حالی که در دست ساخت بود با موانعی مواجه شد که «لی» معتقد است شهردار در آنها دخالت داشت. او می‌گوید شهردار نمی‌خواست این فیلم ساخته شود.

لی گفت: اما هر طرف که من رفتم، بخش شمال، حنوب، غرب، بین مردم سیا، وسط مردم سفید، چیزی جز عشق ندیدم. فقط عشق…

اسپایک لی می گوید حتی با وجود این که کار ساخت فیلم تمام شده باز خشونت‌هایی نسبت به او و گروهش وجود دارد.

شهردار و دفتر او به این ادعا پاسخی نداده‌اند.

به گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، این فیلم به عنوان اولین اثر انحصاری تولید شده توسط شرکت پخش و فروش آمازون ساخته شده است. اسپایک لی کارگردان برنده جایزه امی و نامزد جایزه اسکار است. لی سال ۱۹۹۰ برای فیلم «کار درست را بکن» نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد و سال ۱۹۹۸ برای «۴ دختر کوچک» در بخش بهترین مستند بلند نامزد بود.