شیوع بیماری هپاتیت در زندان بندرعباس منجر به مرگ یک زندانی شد..!

0
174

بنابه گزارشات رسیده شیوع بیماری هپاتیت در بند ۱۰ زندان بندرعباس و عدم بکار بردن اقدامات پیشگیرانه و درمان زندانیان مبتلا به این بیماری ، تا به حال منجر به مرگ دردناک یک زندانی شده است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران؛ زندانی سید احمد باجلانی متولد ۱۳۴۸ که مدتها از بیماری هپاتیت و سل رنج می برد ، از درمان این زندانی بی دفاع خوداری کردند تا اینکه ۱۹ تیرماه در وضعیت وخیمی که لای پتو پیجیده شده بود و به اغما فرورفته بود به بهداری زندان منتقل شد. این زندانی در بهداری زندان نیز همچنان از رسیدگیهای پزشکی لازم محروم و در حال زجر کشیدن بود.او تا روز ۲۴ تیرماه در بهداری زندان زجر می کشید تا اینکه جان باخت.

از طرفی دیگر زندانی کیوان کامجو حدودا ۴۵ ساله که از نظر جسمی کاملا سالم بود بعد از انتقال به بند ۱۰ مبتلا به بیماری هپاتیت شد و هم اکنون او را از بند ۱۰ به بند ۱ منتقل کرده اند. شرایط این زندانی حاد می باشد و زندانبانان ولی فقیه به او گفته اند در صورت پرداخت ماهیانه یک میلیون و هفتصد هزار تومان او را درمان خواهند کرد در غیر اینصورت او باید زجر بکشد تا بمیرد.این زندانی به زندانبانان ولی فقیه پیشنهاد کرده است که به او مرخصی استعلاجی بدهند تا خود را در یکی از بیمارستانهای بیرون از زندان تحت درمان قرار دهد.اما زندانبانان با پیشنهاد وی مخالفت کرده اند و سرنوشت این زندانی همانند زندانی فوق خواهد بود.

در بند ۱۰ زندان بندر عباس نزدیک به ۵۰۰ زندانی نگهداری می شوند و گفته می شود که تعداد زیادی از آنها به این بیماری مبتلا شده اند.با توجه به آمار بسیار بالای زندان و گرمای سوزان هوا خطر سرایت این بیماری مسری جان زندانیان را تهدید می کند و در صورت عدم رسیدگی می تواند تبدیل به یک فاجعه انسانی در این زندان شود .

همچنین زندانی دیگری به نام مهرداد آزادی از عفونت ریه رنج می برد و وضعیت جسمی وی روز به روز وخیم تر و لاغرتر می شود.

از طرفی دیگر افزایش حشرات موذی مانند ساس،سوسک ،پشه و غیره خطر سرایت این بیماری را افزایش داده است.

زندانبانان به جای اینکه زندانیان مبتلا به بیماری مسری را به اتاق ایزوله منتقل کنند آنها را به بندهای دیگر منتقل می کنند و به نظر می آید که به عمد قصد انتقال این بیماری به سایر بندها را دارند.

در حالیکه زندانهای رژیم ولی فقیه به قتلگاه شباهت دارد ، روز گذشته آخوند علی خامنه ای ولی فقیه رژیم و آخوند صادق لاریجانی منصوب وی در قوه قضاییه در یک اقدام تبلیغی و نمایشی که در رسانه های دولتی خبر آن منتشر شده است خبر از کمک مالی به زندانیان به منظور آزادی آنها را داده اند.آخوندهای فوق الذکر فقط در طی ۳ هفته گذشته بیش از ۷۰ زندانی را اعدام کرده اند و حال قصد دارند با پول بیت المال ،زندانیانی را که خود مسبب زندانی شدن آنها هستند را به اصطلاح آزاد نمایند.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، نسبت به شیوع بیماریهای مسری در زندانی که چندین برابر ظرفیتش زندانی در آن قرار داده اند و جان زندانیان را تهدید می کند هشدار می دهد و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت آخوند علی خامنه ای رژیم ولی فقیه به مراجع قضایی بین المللی است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

۲۴ تیرماه ۹۲ برابر با ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۳

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد

سازمان عفو بین الملل