شیر طلای ونیز به ژان پل بلموندو و یرژی اسکولیموفسکی اهدا می‌شود

0
259

هفتادو سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شیر طلای خود را برای یک عمر دستاورد هنری به ژان پل بلموندو بازیگر فرانسوی و یرژی اسکولیموفسکی کارگردان لهستانی اهدا می‌کند.

 برگزارکنندگان جشنواره معتبر ونیز اعلام کردند دو شیر طلای یک عمر دستاورد هنری را امسال برای تجلیل از دو چهره برجسته سینما به یک کارگردان و یک بازیگر اهدا می‌کنند.

ژان پل بلموندو بازیگر فرانسوی که برای بازی در فیلم‌هایی چون «از نفس‌افتاده» ساخته ژان لوک گدار و ««پیر دیوانه» که سال ۱۹۶۵ در جشنواره ونیز در بخش رقابتی حضور داشت، «هیتمن» و «مردی از ریو» شهرت جهانی دارد بازیگری است که این شیر طلا به وی اهدا می شود.

یرژی اسکولیموفسکی نیز که سابقه بیش از ۵۰ سال فعالیت هنری دارد و به عنوان چهره موج نوی سینمای لهستان شناخته می‌شود، برای ساخت سه‌گانه «ریسوپی‌ها»، «برد بی حریف» و «مرز» و نیز فیلم‌های دیگر چون «عزیمت» و «پایان سخت» شناخته می شود. او برای فیلم «کشتن ضروری» برنده جایزه ویژه هیات داوران ونیز در سال ۲۰۱۰ شده بود.

آلبرتو باربرا مدیر جشنواره ونیز درباره بلموندو گفت: با تشکر از چهره فوق‌العاده وی، جذابیت غیرقابل مقاومت وی و مهارت بی‌نظیر او که در نقش‌های مختلف ظاهر شده و از درام تا فیلم‌های ماجراجویی و حتی کمدی بازی کرده است، همه این توانایی ها او را به بازیگری بدل کرده که وجهه‌ای جهانی یافته است.

یرژی اسکولیموفسکی کارگردان لهستانی نیز از سینماگران محبوب ونیز است که سال ۲۰۰۱ از داوران بخش مسابقه بین‌الملل بود.

این نخستین باری است که جشنواره ونیز از دو چهره با اهدای دو شیر طلا تقدیر می‌کند.

به گزارش مهر به نقل از اسکرین دیلی، هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم ونیز ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر (۱۰ تا ۲۰ شهریور) برگزار می‌شود.