شیرین عبادی به اشپیگل آنلاین: رژیم جمهوری اسلامی از مردم هراس دارد

0
180

شیرین عبادی در گفت‌وگو با اشپیگل‌ ‌آنلاین از ترس رژیم جمهوری اسلامی از مردم و وخیم‌تر شدن وضع حقوق بشر گفته است. او در این مصاحبه ازخود به خاطر این که ۴۰ سال پیش از روی کار آمدن جمهوری اسلامی حمایت کرده، انتقاد کرده است.

شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل در مقابل عکس نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران که در زندان بسر می‌برد

با نزدیک شدن چهلمین سالگرد روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران، سایت اشپیگل آنلاین سراغ شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳ میلادی رفته و با او به عنوان شخصیتی مصاحبه کرده که سال‌هاست برای حقوق بشر در ایران مبارزه می‌کند و خود نیز مجبور شده شغل و زندگی‌اش را در ایران واگذارد و به مهاجرت تن دهد.

اشپیگل آنلاین با اشاره به وضع نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران که اکنون در شرایط جسمی وخیمی در زندان به سر می‌برد و بسیاری زندانیان سیاسی دیگر، اعم از دانشجو، خبرنگار یا اهالی موسیقی و هنر، از خانم عبادی پرسیده که ارزیابی او از وضع حقوق بشر در ایران امروز چیست؟

شیرین عبادی در پاسخ به اشپیگل آنلاین به اعتراضات مردم علیه وضع موجود، به ویژه کارگران اشاره کرده و گفته است که وضع حقوق بشر مدام در ایران بدتر می‌شود و «حکومت روز به روز در مقابل مردم خشن‌تر می‌شود چون مدام گروه وسیع‌تری از مردم از آن روی برمی‌گردانند».

اشپیگل آنلاین در ادامه مصاحبه از خانم عبادی پرسیده است: «ولی این خود مردم ایران بودند که سال ۱۹۷۹ شاه را ساقط کردند و راه را برای حکومت فعلی باز کردند. خود شما آن زمان چه موضعی داشتید؟»

شیرین عبادی در پاسخ گفته است که او نیز «متاسفانه یکی از کسانی بود که از روی کار آمدن حکومت اسلامی حمایت کرده بود». عبادی توضیح داده است که «ما در آن زمان دو شعار داشتیم، آزادی و استقلال. به ما وعده داده شد که در حکومت اسلامی به هردوی اینها می‌رسیم. اما هیچکدام اینها تحقق نیافته است.»

اشپیگل از شیرین عبادی پرسیده است: «آیا الان از دست شیرین عبادی آن‌زمان عصبانی هستید؟» خانم عبادی گفته است: «بله، وقتی می‌بنیم جوانان در چه وضعی قرار دارند، از دست خودم عصبانی می‌شوم. ما درست عکس این را می‌خواستیم.»

این سایت هم‌چنین از عبادی پرسیده که از کی متوجه اشتباه خود شد؟ و خانم عبادی گفته است که در همان اولین سال انقلاب و از زمانی که حکومت اسلامی اعلام کرد زنان باید در تمام ادارات دولتی  حجاب داشته باشند و اولین تظاهرات زنان علیه حجاب اجباری را به شکلی وحشیانه سرکوب کرد.

شیرین عبادی هم‌چنین درباره وضع اسفبار معیشت مردم و بیکاری در این کشور گفته و تاکید کرده است که این وضع در کشوری حکمفرماست که منابع ثروت کلانی دارد.

اشپیگل آنلاین پرسیده است که به نظر خانم عبادی روش درست برخورد با رژیم جمهوری اسلامی چه باید باشد؟ روش اروپایی‌ها مبنی بر گفت‌وگو و حفظ مناسبات، یا روش فشار حداکثری دولت ترامپ؟

شیرین عبادی پاسخ داده است که «۴۰ سال است که گفت‌وگو هیچ ثمری نداشته است. تنها یک سیاست قاطع می‌تواند تغییری واقعی ایجاد کند. اما این فشار باید حکومت را تضعیف کند و نه مردم را. به همین دلیل تحریم‌های فعلی اشتباهند زیرا از این تحریم‌ها تنها مردم‌ رنج می‌برند.»

شیرین عبادی به اشپیگل آنلاین گفته امیدوار است روزی به ایران برگردد. او که ۷۱ سال دارد، گفته است زمانی بازنشسته خواهد شد که مردم ایران به آزادی برسند.