شیرهایی با سرطان مسری در باغ وحش شیراز و ساری

0
725

پزشک پردیسان وقتی در سال 90 برای نمونه گیری از شیری که ادعا می شد شیر ایرانی است به باغ وحش شیراز رفته بود در آزمایش شیر متوجه نوعی سرطان مسری شد.

گویا این بیماری در میان یک پلنگ و دو شیر دیگر نیز دیده شده است.

تا امروز اما سازمان حفاظت محیط زیست تمهیدی برای این معضل نیندیشیده است و باغ وحش شیراز هم به نظر نمی رسد اهمیتی به موضوع داده باشد.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از خبرگزاری CHN؛  در سال 90 و در پی آزمایشی که از شیر نر باغ وحش شیراز صورت گرفت مشخص شد که این حیوان به ویروس FeLV که نوعی سرطان خون مسری است.

«ایمان معماریان»، پزشک سابق پردیسان  با بیان این مطلب گفت: «در سال 90 مسوولان باغ وحش شیراز ادعا کردند شیر نر موجود در آن باغ وحش شیر ایرانی است. من از طرف دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست برای بررسی این ادعا و نمونه گیری از شیر نر به این باغ وحش رفتم اما نه تنها شیر ایرانی نبود بلکه مسایل بسیار جدی در میان گربه سانان این باغ وحش دیده شد.»

به گفته او، مهم ترین مشکلی که در شیر نر دیده شد، ویروس FeLV بود که نوعی سرطان خون مسری در میان گربه سانان است. بعد از آزمایش دو شیر ماده و یک پلنگ این باغ وحش معلوم شد که این سه نیز مبتلا به این سرطان هستند.

اما در همین حدود زمانی باغ وحش ساری سه شیر ماده از باغ وحش شیراز خریداری کرد که هر سه این شیرها مبتلا به همان سرطان بودند. یکی از شیرهای ماده در نهایت بابت بابت کم خونی شدید و ابتلا به یک عارضه دیگر تلف شد.

معماریان در مورد مسایل شیرهای باغ وحش شیراز اضافه کرد: «در میان این شیرها همچنین زخم های شدید قرنیه، تورم شکم و آسیت نیز رویت شد که می تواند نشانگر وجود بیماری های دیگری باشد.»

با وجود تمامی این مشکلات و در جایی که در سال 90 گزارش کاملی در این مورد به سازمان محیط زیست داده شده است، این سازمان هنوز در این باره واکنشی نشان نداده است کما این که به نظر می رسد مسوولان باغ وحش شیراز نیز اساسا اهمیتی به موضوع سلامت گربه سانان این باغ وحش نمی دهند.

بی توجهی به حیوانات در باغ وحش شیراز البته سر درازی دارد. به گفته معماریان این باغ وحش یک نمونه از باغ وحش هایی است که حیوان سالم را از طبیعت به این اسارتگاه می آورند. پلنگ این باغ وحش مستقیما از طبیعت آورده شده است.