شکستگی در پایه‌ پل‌های تاریخی زاینده‌ رود

0
171

مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان از شکست زیر پل‌های تاریخی اصفهان که بر روی زاینده رود قرار دارد، خبر داد.

در این باره محسن مصلحی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفته که بروز شکستگی درزیر پل‌های تاریخی اصفهان به سبب تداوم خشکی زاینده رود و نشست زمین مشهود است.

آقای مصلحی روز شنبه ۷ تیردر جمع اعضای شورای شهر اصفهان، خبرداد که مجموعه‌ای از بناهای دیگر نیز با تهدید نشست و شکستگی مواجه است.

به گفته او در استان اصفهان پنج نقطه با ارزش تاریخی معادل ارگ بم وجود دارد که بیش از ۸۰ درصد تخریب شده است.

این در حالی است که در حال حاضر ۵۰۰ اثر تاریخی ثبت شده ملی در شهر اصفهان وجود دارد و یکی از تهدیدهای جدی بناهای تاریخی اصفهان بنا بر آنچه در خبرها منتشر شده است، آلودگی هوا و بارش باران های اسیدی است.

در همین حال مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان درباره بارگذاری بیش از حد جمعیت در بناهای تاریخی اصفهان نیز هشدار داده و گفته که برگزاری مراسم در میدان نقش جهان اشکالی ندارد، اما باید میزان تحمل بناهای تاریخی نیز سنجیده شود.

مصلحی با اشاره به خطر ریزش کاشی‌های سقف گنبد مسجد تاریخی امام میدان نقش جهان، ادامه داده که تنها یک دقیقه پرواز هلی کوپتر بر فراز این مسجد، موجب ریزش کاشی‌های گنبد می‌شود.

مصلحی در ادامه با بیان اینکه هماهنگی و همکاری میراث فرهنگی استان اصفهان با شهرداری بیش از اختلافات است، رسانه‌ها را متهم به بداخلاقی رسانه‌ای و بزرگنمایی مشکلات بین این دو نهاد کرد.

او همچنین ازانجام رایزنی هایی برای دریافت بودجه ای برای حفظ و نگهداری آثار ثبت شده جهانی از سازمان یونسکو خبر دا

به گزرش ایرنا؛ افزایش جمعیت در ۳۰ سال گذشته و برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی، سبب تداوم خشکی رودخانه تاریخی و زیبای زاینده‌ رود شده است.

مجموعه میدان امام، مسجد جامع عتیق و باغ موزه چهلستون آثار ثبت شده اصفهان در فهرست جهانی یونسکو است.