شکایت قضایی «اقتصاد نوین» از «بانک ملی» بابت 135 میلیارد تومان ضمانت نامه

0
610

شرکت های بزرگ خودروساز ایرانی و بانک ها از جمله مهمترین مراکز اقتصادی در کشورمان به شمار می روند که اطلاع از فعالیت ها و اقدامات آنها، جذابیت خاصی برای رسانه ها و افکار عمومی دارد. به همین خاطر، در برنامه های جدید انتشار اسناد و گزارشات اختصاصی از فضای اقتصادی کشور، تلاش خواهد شد توجه بیشتری به این بخش شود.

در ادامه این روند، بررسی صورت های مالی بانک اقتصاد نوین در دستور کار قرار گرفت. این بانك در تاريخ 29 تيرماه سال 1380، براساس مجوزات ماخوذه از بانک مركزي و سازمان بورس اقدام به پذيره‌ نويسي سهام کرد و در تاریخ 20 مرداد همان سال، با سرمايه اوليه به مبلغ 250 ميليارد ريال در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غيرتجاري تهران به ثبت رسيد تا اولین بانک خصوصی کشورمان لقب بگیرد.

بررسی عملکرد مالی این بانک در سال 93 که در گزارش بازرس قانونی این بانک به سهامداران منعکس شده، نشان می دهد مانده بدهی بانک ملی مربوط به 15 فقره ضمانت نامه صادره به نفع صرافی اقتصاد نوین، به مبلغ 135 میلیارد تومان، اگرچه در چارچوب مقررات بانکی قابل پرداخت است اما از اوایط دی ماه سال 1390، ضمانت نامه های مذکور علی رغم پیگیری های حقوقی دریافت نشده است.

به گزارش تارنمای صبحانه، در این گزارش همچنین آمده است که بانک ملی ایران علیه مدیران شعبه ای که این ضمانت نامه ها را صادر کرده اند، شکایت کرده اند که این موضوع نشان می دهد صدور ضمانت نامه های میلیاردی مذکور، با تخلفاتی همراه بوده است و به همین خاطر، اصل ضمانت نامه های فوق در اختیار مرجع قضایی قرار گرفته است.

بخش دیگری از گزارش مذکور اضافه کرده است که در یک پرونده مهم دیگر، اقدامات به عمل آمده از سوی بانک اقتصاد نوین جهت وصول وجه اوراق مشارکت ارزی سررسید شده به میزان 20 میلیون یورو که از شرکت مشهور نفتی اورینتال اویل کیش دریافت شده بود نیز منجر به نتیجه نشده است. این شرکت نفتی در سالهای گذشته، با پرونده ای جنجالی در خصوص برخی اقدامات مدیران خود و نحوه ارتباط با برخی افراد ذی نفوذ، مواجه بوده است که منجر به محکومیت برخی افراد حاضر در این پرونده به جرم تحصیل مال نامشروع شد.

همچنین بازرس قانونی بانک تاکید کرده است که برخی دستورالعمل های سازمان بورس مبنی بر 20 درصد شناور بودن سهام رعایت نشده است. از سوی دیگر، نماینده حقیقی یکی از اعضای هیئت مدیره بانک اقتصاد نوین، سالهاست در جلسات هیئت مدیره حضور رسمی ندارد و امضای آن نیز پای صورتهای مالی این بانک مشاهده نمی شود.