شکایت جیسون رضاییان علیه ایران در دادگاه فدرال آمریکا

0
188

جیسون رضاییان، علیه ایران به خاطر “آزار جسمی و روحی” در دوران زندانش به دادگاه فدرال آمریکا شکایت کرد. رضاییان تصریح کرده که بازداشت او برای تاثیر‌گذاری بر روند مذاکرات اتمی بوده است.

جیسون رضاییان، گزارشگر روزنامه واشنگتن پست علیه ایران به دادگاه فدرال آمریکا شکایت کرده است. رضاییان تابعیت ایرانی- آمریکایی دارد و به اتهام جاسوسی حدود ۱۸ ماه را در زندان‌های جمهوری اسلامی سپری کرد.

رضاییان و خانواده‌اش جمهوری اسلامی را متهم کرده‌اند که برای امتیازگیری در مذاکرات هسته‌ای او را “گروگان” گرفته‌اند و مورد شکنجه‌های روانی وجسمی قرار داده‌اند. شکایت رضاییان به دادگاهی در پایتخت آمریکا ارائه شده است.

تا کنون چندتن از زندانیان دوتابعیتی که در جمهوری اسلامی به دلایل مختلف در حبس بوده‌اند از مقامات جمهوری اسلامی در دادگاه‌های خارجی شکایت کرده‌اند.

امیر میرزایی حکمتی٬ سرباز پیشین نیروی دریایی آمریکا که از سوی جمهوری اسلامی ایران متهم به جاسوسی برای سازمان سیا شده بود و به همین اتهام چهار سال و نیم در ایران در زندان نگه داشته شد نیز علیه جمهوری اسلامی به دادگاهی در واشنگتن شکایت کرده است.

بر اساس متن دادخواست ارائه‌شده از سوی امیر حکمتی به دادگاه٬ مسئولان ایرانی متهم شده‌اند که امیر حکمتی را در زندان تحت خشونت فیزیکی طولانی‌مدت و مداوم قرار داده‌اند.

در شکایت رضاییان نیز تصریح شده که او و همسرش، یگانه صالحی در دوران بازجویی به‌طور مداوام تحت “آزار روحی و جسمی” قرار داشته ‌و با تهدید مستمر بازجویان مواجه بوده‌اند.

جیسون رضائیان ۴۰ ساله که متولد کالیفرنیا و دارای تابعیت دوگانه ایرانی آمریکایی است، در تیرماه سال ۱۳۹۳ به همراه یگانه صالحی همسرش، به اتهام “جاسوسی برای آمریکا” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران” دستگیر شدند. یگانه صالحی اندکی بعد آزاد شد.

در جریان مذاکرات اتمی رضاییان به همراه نصرت‌الله خسروی رودسری، امیر میرزایی حکمتی و سعید عابدینی که همگی تابعیت ایرانی-آمریکایی داشتند از زندان آزاد شدند. آمریکا نیز در مقابل ۷ ایرانی را از زندان‌های خود آزاد کرد.

اندکی پیش از آزادی رضاییان حسن قشقاوی، معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه، تصریح کرده بود که موضوع مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی صحت ندارد.

اما جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در یک نشست خبری در اوت ۲۰۱۶ اعلام کرد که  تحویل ۴۰۰ میلیون دلار به ایران در زمستان گذشته به آزادی شهروندان آمریکایی مشروط شده بود که در ایران زندانی بودند.

به گزارش دویچه وله؛ بسیاری از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره‌ آمریکا دولت اوباما را متهم کردند که برای آزادی زندانیان آمریکایی به ایران “باج” داده است. اوباما اما این اتهام را رد کرد و آن را بازپرداخت بدهی‌های آمریکا در چارچوب حل یک دعوای حقوقی با ایران خواند.