شکایت احتمالی از جمهوری اسلامی به مراجع بین‌المللی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی

0
227

کانادا، سوئد، اوکراین، و بریتانیا اعلام کردند در صورتی که جمهوری اسلامی تا روز 5 ژانویه سال آینده به درخواست‌ «پرداخت غرامت» آنها در خصوص ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی پاسخ ندهد، گام‌هایی در راستای ارجاع این مساله به مراجع بین‌المللی برخواهند داشت.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی با شلیک دو موشک زمین به هوا پرواز خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین را اندکی پس از برخاستن از تهران در تاریخ 8 ژانویه 2020 سرنگون کرد.

تمام 176 سرنشین این هواپیما که در جریان این حادثه جان خود را از دست دادند شهروندان این چهار کشور بودند، که باعث شد آنها یک «گروه هماهنگی» برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی ایجاد کنند.

البعربیه به نقل از رویترز نوشت، پنج‌شنبه 16 دسامبر، این گروه هماهنگی در بیانیه خود گفته «صبر گروه هماهنگی به پایان رسیده است»، و افزوده این گروه تهران را برای آغاز مذاکرات درباره «پرداخت غرامت» و «اجرای عدالت» تحت فشار قرار داده است، اما «جمهوری اسلامی نشان داده که تمایلی به پاسخگویی ندارد».

در این بیانیه آمده است که مقامات جمهوری اسلامی باید تا 5 ژانویه در این باره پاسخگو شوند، وگرنه گروه هماهنگی «به طور جدی اقدامات دیگری را برای حل این موضوع در چارچوب قوانین بین‌المللی بررسی خواهد کرد.»