شکایت آتنا دائمی از سه ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران به دلیل تخلف از قانون و اعمال خشونت هنگام بازداشت

0
287

آتنا دائمی، فعال مدنی و حقوق بشر زندانی در نامه ای از زندان اوین با شرح نحوه بازداشت توأم با تخلف و بدرفتاری مأموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران و ضرب و شتم خود در حین بازداشت، گفت  که «از مأموران به اجرای احکام دادسرای اوین شکایت کرده است.»

یک منبع مطلع نیز با تأیید بدرفتاری و تخلفات ماموران در جریان بازداشت آتنا دائمی به کمپین گفت که «مأموران لباس شخصی ابتدا گفتند که به قصد ابلاغ احضاریه آمده اند و پس از باز کردن در به زور وارد خانه شده و بدون نشان دادن حکم بازداشت، آتنا دائمی را با اعمال خشونت فیزیکی بازداشت کردند.»

آتنا دائمی که به دلیل فعالیت‌های مسالمت میز مدنی و دفاع از حقوق بشر با حکم دادگاه انقلاب تهران به هفت سال زندان محکوم شده، روز جمعه ۵ آذر ماه ۱۳۹۵ در صفحه شخصی اش در فیسبوک نوشته بود که افرادی ناشناس در تماسی تلفنی از او آدرس خانه اش را برای ارسال احضاریه خواسته اند. خانم دائمی نوشته بود که منتظر دریافت احضاریه رسمی است تا خود را به زندان اوین معرفی کند. او نوشته بود که به صورت قانونی پنج روز برای معرفی خود وقت خواهد داشت.

یک منبع مطلع درباره «فراخواندن آتنا دائمی طی یک تماس تلفنی از سوی دادستانی تهران برای تحمل تحمل هفت سال زندان به زندان اوین در روز ۵ آذرماه» گفت: «در این گفتگوی تلفنی قرار بر این شده بود که احضاریه کتبی برای اجرای حکم برای او ارسال شود، اما آتنا دائمی صبح روز شنبه ۶ آذرماه و قبل از دریافت احضاریه کتبی، از سوی مأموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.»

آتنا دائمی در نامه خود از زندان اوین نوشته است: «امروز ۶ آذر ۹۵ به خانه‌مان هجوم آوردند، نه در حال تجاوز به دانش آموزان بودم و نه در حال اختلاس و صدور حکم قتل و نه فراری، بلکه فقط خواب بودم! پدر و مادرم مسافرت بودند» اما مأموران با لباس شخصی که از معرفی خود اجتناب می کردند، به دروغ گفتند که برای ابلاغ احضاریه آمده اند و پس از باز کردن در و در مقابل درخواست نشان دادن حکم قانونی بازداشت به خشونت متوسل شده اند. این فعال حقوق بشر زندانی در نامه خود نوشته است: «در را باز کردیم و حکم خواستیم، حکمی نشان ندادند، گویی برای بازداشت یک جنایتکار فراری آمده‌ بودند و به داخل خانه حمله کردند. مجدد از آن‌ها حکم خواستم که به سویم حمله کردند. زنی که شرم دارم نام او را زن بگذارم، اقدام به ضرب‌وشتم من کرد، وقتی خواهر کوچکترم دخالت کرد به سینه او هم کوبید.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران؛ خانم دائمی در این نامه نوشته است که مأموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران در برابر اصرار او به نشان دادن حکم رسمی بازداشت به «استفاده از گاز فلفل» در برابر «یک زن بی سلاح و بی دفاع» اقدام کرده اند و پس از بازداشت و در حین انتقال نیز مرتبا او را تهدید کرده اند که پرونده جدیدی برای او خواهند ساخت.

پیشتر منبع مطلع  نیز روز شنبه ۶ آذرماه و ساعاتی پس از بازداشت آتنا دائمی گفته بود: «مأموران با لباس شخصی بودند و گفتند برای تحویل احضاریه آمدیم، وقتی در را باز کردند، چند نفر لباس شخصی به زور وارد خانه شدند، آتنا در اتاقش را قفل کرده بود و به پلیس زنگ زدند و بعد با ورود پلیس حاضر شدند حکم را نشان بدهند، در حالی که تاریخ بازداشت در حکم هشتم آذر بود یعنی پس فردا و نوشته شده بود “به مخفیگاه متهم حمله کنند”، در حالی که این محل منزل پدری و محل زندگی آتنا دائمی بود و نه مخفیگاه.»

به گفته این منبع مطلع  «آتنا دائمی پس از انتقال به بند زنان زندان اوین در تماس تلفنی با خانواده‌اش گفته است که از مأموران سپاه به دلیل بازداشت توأم با خشونت و غیرقانونی اش قبل از دریافت احضاریه رسمی شکایت خواهد کرد». حال خانم دائمی در نامه اش از زندان اوین اعلام کردهاست که «شکایت از سه مأمور سپاه پاسداران را به قاضی اجرای احکام دادسرای اوین» ارائه داده و این قاضی گفته است که ماموران «حق ضرب و شتم نداشتند و قول پیگیری دادند، ببینیم و تعریف کنیم.»

بازداشت متهمان برای اجرای حکم پس از ارسال احضاریه و طی شدن مراحل قانونی عموما به عهده مأموران اجرای احکام قوه قضائیه است و مشخص نیست چرا نیروهای سپاه پاسداران آتنا دائمی را قبل از طی شدن مراحل قانونی بازداشت کرده اند، از آنجا که بازداشت اولیه و تشکیل پرونده برای آتنا دائمی را قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران انجام داده است و این پرونده ها پس از صدور و قطعی شدن حکم کاملا به قوه قضائیه سپرده می شود، وارد شدن دوباره این «قرارگاه» به عنوان ضابط قضایی به پرونده و بازداشت متهم بدون طی مراحل قانونی می تواند نشان دهنده مداخله و فشار نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بر دستپاه قضائی و در تقابل با استقلال قوه قضائیه قرار دارد.

علاوه بر این طبق ماده ۵۸ آیین دادرسی کیفری ضابطان دادگستری باید به هنگام ورود به منازل، اماکن بسته و تعطیل، ضمن ارائه اوراق هویت ضابط بودن خود، اصل دستور قضائی را به متصرف محل نشان دهند و مراتب را در صورتمجلس قید نمایند و به امضاء شخص یا اشخاص حاضر برسانند.

آتنا دائمی، فعال حقوق بشر ۲۸ ساله روز ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳ توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. دادگاه او روز ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. او به اتهامات اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی بر ضد کشور به هفت سال، توهین به رهبری و مقدسات به سه سال و اختفای ادله جرم به چهار سال حبس محکوم شد. حکم آتنا دائمی در دادگاه تجدیدنظر با تبرئه از اتهام «اختفای ادله جرم» به هفت سال زندان کاهش یافت.

دیدار با خانواده های زندانیان سیاسی، انتشار مطالب انتقادی در فیسبوک، مخالفت با مجازات اعدام و حمایت از زندانیان سیاسی و مدنی بخشی از فعالیت هایی بود که در حکم صادره به عنوان مصداق جرم در نظر گرفته شده بود. آتنا دائمی پس از ۱۶ ماه بازداشت موقت، روز دوشنبه ۲۶ بهمن ماه با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تا زمان دادگاه تجدید نظرش از زندان اوین آزاد شد.

معصومه نعمتی مادر آتنا دائمی، پیشتر درباره فعالیت های دخترش در گفتگویی به تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۹۳ به کمپین گفته بود فعالیت های آتنا در حوزۀ کودکان، مانند برپا کردن کلاس های آموزشی نقاشی یا نمایشگاه های نقاشی برای کودکان کار و خیابان بوده و یا شرکت در اعتراضات به وضعیت بچه های کوبانی و غزه. خانم دائمی همچنین در صفحه فیسبوک شخصیش در اعتراض به برخی اتفاقات اجتماعی مطالبی می نوشت که صفحه فیسبوک او پس از بازداشتش مسدود شد.

به گفته مادر آتنا، او در دوره بازداشت قبلیش در زندان از سردردهای شدید و ضعف بینایی رنج می برد و پزشکان شرایط استرس زای محیط زندان را برایش خطرناک می دانستند.