شوک دیکتاتورها در تهران؛ نگاه و معرفی کتاب هفته‌نامه اکسپرس فرانسوی

0
214

در یکی از این هفته‌نامه‌ها از ایران و وقایع تاریخی چند دهه گذشته آن می‌خوانیم.
36 سال پس از انقلاب ایران، هنوز گزارش‌ها، کتاب‌ها و آثار بسیاری درباره این واقعه تاریخی منتشر می‌شود. انقلاب سال 1357 در ایران که به سرنگونی رژیم پهلوی و برسر کار آمدن جمهوری اسلامی انجامید؛ پیامدهای بسیاری در منطقه و دنیا داشت که آثار آن هنوز هم ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بسیاری از سیاستمداران ایرانی، نویسندگان و پژوهشگران درباره این انقلاب نوشته‌اند و چاپ و انتشار آثار درباره این واقعه همچنان ادامه دارد. همچنان که به تازگی انتشار کتابی درباره آن به زبان فرانسه توجه نشریات این کشور را برانگیخته است، کتابی به نام “باتلاق آیت‌الله‌ها” که سرگذشت انقلاب ایران از زبان دو تن از بازماندگان خانواده پهلوی روایت می‌شود: کریسیتین و پیر پهلوی

هفته‌نامه اکسپرس که توسط سردبیر سابق روزنامه لوموند تأسیس شده در گزارشی این کتاب را معرفی کرده و مروری داشته بر بخش‌های مختلف آن.
این گزارش که “شوک دیکتاتورها در تهران” نام دارد، با این پرسش آغاز می‌شود که آیا دو عضو بازمانده خانواده شاهنشاهی در ایران می‌توانند به مسئله انقلاب اسلامی که منجر به رانده شدن خانواده سلطنتی شد نگاهی شفاف داشته باشند؟
آیا ممکن است “کریستین و پیر پهلوی”، دو نویسنده کتاب “باتلاق آیت‌الله‌ها”، در این روایت به دام حمایت خانوادگی بیفتند؟
و در ادامه توضیح می‌دهد که این کتاب به بررسی انقلاب ایران و از بین رفتن شاهنشاهی در این کشور می‌پردازد.

در بخشی ازاین گزارش، با اشاره به جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی، برگزاری آن را در آن وسعت و «عظمت» اشتباه خوانده و توضیح می‌دهد که محمدرضا شاه پهلوی در رقابت با پدرش در اکتبر سال 1971 جشن‌هایی را در پاسارگاد، بر باقی‌مانده‌های امپراتوری کوروش برگزار کرد.

اپیزود نخست این گزارش، شرح جشن‌های ٢۵٠٠ ساله و مهمانان آن که پادشاهان و اعضای خانواده‌های سلطنتی کشورهای مختلف بوده‌اند است.

اپیزود دوم آن “یک شکست با هرج و مرج” نام دارد و در آن می‌نویسد که 7 سال بعد از این نمایش اقتدار و شکوه، رژیم پهلوی با اغتشاشات و ناآرامی‌هایی روبرو شد که در نهایت منجر به سرنگونی‌اش شد. در این بخش شرحی کوتاه داده شده بر برخی حوادث ایران از پاییز تا زمستان سال 1357

اپیزود سوم آن هم که “ماریان و آیت‌الله” نام دارد، به حضور آیت‌الله خمینی در فرانسه می‌پردازد و می‌نویسد که وی بعد از ورود به فرانسه ابتدا در خانه‌ای که از سوی دولت به وی داده شد ساکن می‌شود و مدتی در ورسای می ماند و بعد به نوفل‌لوشاتو می‌رود. گفتنی است منظور از “ماریان” سمبل آزادی و خرد در فرانسه است.

در ادامه این بخش از گزارش می‌خوانیم: «او که ناشناس وارد فرانسه شد و مانند یک امپراتور از آن خارج شد، که بود؟»
در ادامه گزارش به معرفی آیت‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی پرداخته و او را یک رهبر مذهبی، یک نظریه‌پرداز خسته کننده، یک انسان عملگرا، یک انقلابی و یک نادان سیاسی خوانده و در ادامه به شرح هریک از این ویژگی‌ها پرداخته است.

به عنوان مثال در توضیح «یک انسان عملگرا» می‌خوانیم: خمینی یک عارف نیست، عرفان و تقوای مذهبی دو امر جداست.
در مورد «یک انقلابی» هم نوشته: مانند “کرومول” که کتابی جز مقدس مسیحیان را نمی‌شناخت، خمینی هم کتابی جز قرآن نمی‌شناسد و مانند او خمینی هم قبل از هرچیز یک انقلابی است؛ او نبرد را به عبادت ترجیح می‌دهد؛ برای او اسلام بیشتر یک بازدارنده شخصی است.

و در اپیزود نهایی این گزارش که عنوان آن “تعقیب و گریز” است هم، از روزهای نخست انقلاب در ایران و شرایط حاکم بر این کشور می‌گوید.