شورش ۱۳۵۷ در آئینه مطبوعات؛ شنبه ۱۶ دی ماه ۱۳۵۷، روزی که بختیار با معرفی کابینه خود نخست‌وزیر شد ـ بخش نخست

0
744

اختصاصی خبرنامه ملّی ایرانیان..

تهران،۱۶ دی ماه ۱۳۵۷؛ محمدرضا شاه پهلوی برای آخرین بار در طول سه دهه حکومت خود، شاپور بختیار نخست وزیر جدید و کابینه‌اش را شرف‌یاب می‌کند و متعاقباً از مجلسین رأی اعتماد گرفت. عمر این کابینه در روز 22 بهمن 1357 به پایان رسید و گروهی از وزیران، دستگیر و تعدادی پس از این شورش کشته شدند.

در راستای پذیرفتن نخست وزیری دکتر شاپور بختیار، بتاریخ ۱۵ دی ۱۳۵۷ جیمی کارتر بدون اطلاع شاه یا بختیار، رابرت هایزر را به ایران فرستاد. وظیفهٔ او این بود که به فرماندهان ارتش ایران تفهیم کند، اگر بخواهند عکس‌العملی در برابر انقلاب خمینی از خود نشان دهند، دولت آمریکا دیگر توان حمایت از آنان را ندارد.*

هنگامی که کشور آخرین نفسهای محتضرانه خود را می زد و نگرانی، اضطراب و وحشت بر سراسر ایران حکومت می کرد، دکتر شاپور بختیار، مرد آزاده و وطن پرست دامان همت بر کمر زد و از همان ابتداو در بحرانی ترین روزها با شهامت هر چه تمامتر گفت:

“من در هیچ صورتی سنگر قانون اساسی را خالی نخواهم کرد و یک وجب از این خاک هم برای من ارزش تمام کشور را دارد و در راه پاسداری از آن و تمامیت و یگانگی کشور خودایستادگی خواهم نمود.  بقول شاعر: جان متاعی است که هر بی سر و پایی دارد.”

فرزاد س. نادری ( ف ـ عاشق)

 

وزرای کابینهٔ دکتر شاپور بختیار
ر. وزیر وزارت‌خانه
۱ محمد مشیری یزدی معاون نخست وزیر
۲ جعفر شفقت وزیر دفاع ملی
۳ احمد میر فندرسکی وزارت خارجه
۴ یحیی صادق وزیری دادگستری
۵ منوچهر کاظمی کشاورزی
۶ عباسقلی بختیار بازرگانی
۷ محمدامین ریاحی وزیر علوم و آموزش و پرورش
۸ منوچهر رزم‌آرا بهداری
۹ سیروس آموزگار یگانه ‬وزیر مشاور و سرپرست وزارت اطلاعات
۱۰ رستم پیراسته وزیر امور اقتصادی و دارایی
۱۱ علی صمیمی وزیر پست و تلگراف
۱۲ جواد خادم احمدآبادی

شهرسازی و مسکن

۱۳ منوچهر آریانا کار و امور اجتماعی
۱۴ فتح‌الله معتمدی معاون نخست‌وزیر (در آخرین روز کابینه)
۱۵ شاپور بختیار وزیر کشور

 نخست وزیر دکتر بختیار:

“… مادۀ هشت و پنج قانون حکومت نظامی در مورد مطبوعات معلق می ماند و مطبوعات در چهارچوب قانون اساسی آزادند و اگر جرم مطبوعاتی اتفاق بی افتد تنها مرجع رسیدگی به این جرایم قوه قضائیه است و بس. هیچ دستگاه دولتی حق ندارد و نمی تواند برای روزنامه ها خط مشی تحمیل کند و آنها را مجبور به چاپ مطلب یا مقاله ای کند.”

” …من فردا به شهربانی و دادستانی دستور می دهم که هرگونه مطلبی حتی خلاف واقع دربارۀ من بنویسند از تعقیب عامل آن خودداری کنند.”

(از مصاحبه مطبوعاتی که روز چهارشنبه 13 دیماه در منزل وی برگزار شد. متن مصاحبه در کهان 16 دیماه به چاپ رسیده است)

 “… سئوال: آقای دکتر بختیار همانطور که شاید آگاه باشید روحانیت در قم، با توجه به مسئل پنهانی که ما تحقیق کرده ایم و به گوش ما رسیده و متوجه شده ایم، با یک نوع سکوت آغاز کابینه شما را برگزار خواهد کرد. روحانیت تهران هم امروز جلسه ای داشته اند و احتمالاً امشب اعلامیه شان صادر می شود.”

sullivan
ویلیام سولیوان

واشنگتن: سفیر آمریکا در مورد خروج شاه از کشور از واشنکتن کسب تکلیف کرد

خبرگزاری فرانسه ـ ویلیام سولیوان سفیر آمریکا در تهران از واشنگتن پرسیده است که آیا وقت آن رسیده است که به شاه توصیه کند کشور را ترک کند.

ظاهراً شاه ایران از روز پیش عقیده سفیر آمریکا را در این باره خواستار شده است.  (اطلاعات)

ارتشبد اویسی استعفا کرد و از ایران رفت

رادیو لندن ـ بی بی سی ـ رادیو لندن گزارش داد که ارتشبد غلامعلی اویسی فرماندار نظامی تهران از مقام خود استعفا کرده و کشور را ترک گفته است. این رادیو همچنین گفته بود که سپهد ربیعی فرمانده نیروی هوائی و سپهبد خسروداد فرمانده نیروهای هوانیروز نیز استعفاء کردند، امّا در برنامه بعدی خود گفت که استعفای فرمانده نیروی هوایی و فرمانده نیروهای هوانیروز توسط رادیو ایران تکذیب شده است.  (کیهان)

72 افسر و درجه دار در حمله به ناهار خوری گارد جاویدان کشته شدند

ساعت یک و نیم بعد از ظهر عاشورا، یک ستوان یکم و دو گروهبان سه سرباز به ناهار خوری افسران ارشد پادگان لویزان (گارد جاویدان) حمله بردند و پس از فرمان ایست با رگبار مسلسل 72 نفر از افسران ارشد و درجه داران پادگان لویزان و اوانیروز را کشتند. همه حمله کنندگان بجز یک سروان هوانیروز که دستگیر شده کشته شدند.

درباره این حادثه هیچ اطلاعیه رسمی از طرف ارتش، پزشک قانونی و یا مقامات دیگر منتشر نشده است.  (اطلاعات)

13920723000769_PhotoL_V
سید محمود طالقانی

نظر آیت الله طالقانی در مورد حکومت دکتر شاپور بختیار

” … هر حکومتی که در ایران تشکیل بشود باید در چهارچوب مبارزه کنونی ملّت ایران به رهبری امام خمینی باشد. در غیر اینصورت مورد قبول و تأئید ملت ایران نیست.  (اطلاعات)

کریم سنجابی
کریم سنجابی

اظهارات مهم دکتر  کریم سنجابی در رابطه با نخست وزیری شاپور بختیار

“… ما در جبهه ملّی هرگز دست به یک اقدام فردی نمی زنیم و موضع ما غیر قابل تغییر است. من در ملاقات با پادشاه نقطه نظرهای خود را که مبتنی بر سه اصل اعلام شده از طرف جبهه ملّی بود بیان کردم، بنا براین با همه سابقه دوستی و مبارزه چون دکتر بختیار از موضع اعلام شده جبهه ملّی خارج شده و ماده اول بیانیه ما عملاً زیر پا گذاشته شده، نتوانستیم رفتار ایشان را بپذیریم. به همین دلیل گریزی برای همه ما بجز اخراج و تقبیح ایشان باقی نمانده بود که آنهم طی اعلامیه ای منتشر شد.”  (کیهان)

دکتر بختیار:

به اسرائیل  آفریقای جنوبی دیگرنفت نمی فروشیم.  (کیهان)

بخش دوّم در آئینه 37 روز فردا منتشر می گردد.

* شاکری‌زند، علی. «شاپور بختیار یا مبارزه با فاشیسم از تهران تا پاریس بخش دوم (۲؛؛ ب)». نهضت مقاومت ملی ایران. بازبینی‌شده در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۱.

**جدول وزراء وام گرفته از ویکی پدیا دکتر شاپور بختیار

هرگونه استفاده از نوشتار روزنگار بدون ذکرمنبع ممنوع است.