شورش ۱۳۵۷ در آئینه مطبوعات؛ چهارشنبه ۲۰ دی ماه ۱۳۵۷ـ اختصاصی خبرنامه ملّی ایرانیان

0
402

هیتلر چون خمینی سال ها پیش از آنکه به قدرت برسد، آنچه را که بعدها میخواست انجام بدهد در “نبرد من” نوشت. درست همان کاری را که خمینی در ولایت فقیه کرد. جالب اینکه در هر دو مورد دنیا به خواب رفته و کسی مجال خواندن ندارد! سیاستمداران دنیا و خاموش فکران سال های شورش در هر دو دوره در اندیشه گول زدن مردمند و نه آگاه نمودن آنها.

ای هموطن تا مردم ما آگاه نشوند، دکانداران دین و سیاست مردم آزاده ما را کماکان در بردگی نگاه داشته و از خون آنها جام باده خواهند زد.

فرزاد س. نادری (ف . عاشق)

رادیو لندن

رادیو لندن شب گذشته ضمن تفسیری در مورد اوضاع ایران، اعلا داشت که ارتشبد جم به علت اختلاف با دکتر شاپور بختیار نخست وزیر استعفا کرده است.

این رادیو ضمن اظهار این مطلب افزود منابع دیپلماتیک در تهران می گویند ارتشبد جم که رابطی مهم و اصلی میان دولت غیر نظامی و ارتش به شمار می رود به این دلیل اسلعفا داد که نخست وزیر قصد داشت در نحوه سازماندهی فرماندهی نیروهای مسلح تغییراتی بدهد. البته ارتشبد جم را تحت فشار قرار داد که به خاطر منافع ملّی در استعفای خود تجدید نظر کند.

ارتشبد فریدون جم
ارتشبد فریدون جم

بنا به گفته همین رادیو شاپور بختیار قصد دارد کلیه قراردادهای جاری و آینده راجع به خرید تجهیزات دفاعی را با توجه به اعتبارات موجود و احتیاجات نیروهای مسلح ایران مورد تجدید نظر قرار دهد. به گفته آگاهان میزان این تجدید نظر بسیار خواهد بود، زیرا تجهیزات دفاعی همیشه بیش از یک چهارم بودجه ایرانتشکیل می دهد و نها در سال جاری در حدود ده هزار میلیون دلار است.

خبرمربوط به این تجدید نظر در روزنامه تایمز مالی که اخیراً مصاحبه ای از نخست وزیر جدید ایران در آن چاپ شده، اعلام شده است، بر اساس نوشتۀ روزنامۀ تایمز مالی، کشورهائی که به دنبال ای تجدید نظر بیش از بقیه ضرر خواهند دید عبارتند از ایالات متحده آمریکا، انگلستان و آلمان غربی. ایران قریب دویست فروند هواپیمای جنگی به امریکا سافرش داده که تنها قسمتی از سفارش دوازده هزار میلیون دلاری ایران است. گفته می شود سفارش برای هلیکوپترهای “بل” و هواپیماهای شکاری “مک دانلد داگلاس” از هم اکنون مورد تجدید نظر قرار گرفته و سفارش خرید دستگاههای رادار در پرواز مسلماً لغو خواهد شد. گفته می شود سفارش چهار ناوشکن به کارخانه های کشتی سازی آمریکا به ارزش تقریبی 1600 میلیون دلار لغو خواهد شد و وضع یک سفارش هنگفت به انگلستان در مورد تانکهای پیشرفته مورد تردید است.

آلمان غربی نیز از جمله کشورهائی است که در صورت تجدید نظر ایران در خرید تجهیزات دفاعی متحمل ضرر خواهد شد.

خبرگزاری یونایتدپرس نیز ضمن گزارشی که شب گذشته از رادیوهای مختلف جهان پخش شد، اعلام کرده است که در طول یکسال گذشته در جریان برخوردهای ایران 65 هزار نفر در ایران کسته و زخمی شده اند. برخوردهای مردم با ارتش همچنان ادامه دارد و بر اساس گزارش خبرنگار بی بی سی روز گذشته حداقل 4 نفر در تظاهرات خشنونت آمیز یزد شهید شدند.  (کیهان)

دکتر شاپور بختیار

imagesدکتر شاپور بختیار فردا ضمن نظق مهمی برنامه خود را تقدیم مجلس می کند و اعضاء کابینه اش را نیز معرفی خواهد کرد.   (کیهان)

دکتر شاپور بختیار

طی یک گفتگوی تلفنی با خبرنگار اطلاعات در مورد شایعات مربوط به استعفای ارتشبد جم حرف دیروز خود را تکرار کرد و گفت:

“مذاکرات من با ارتشبد جم همچنان ادامه دارد و هنوز ایشان تصمیم به اتعفاء نگرفته اند.” اطلاعات می افزاید لازم به توضیح است که در این مورد دو داستان پشت پرده وجود دارد، یکی مسئله بیماری فرزند وزیر جنگ است که گفته می شود یکی از مسائلی که بختیار در مذاکرات خود با اعلیحضرت مطرح کرده و شاهنشاه نیز آنرا پذیرفته اند اختیارات وزیر جنگ برای تغییراتی در سطوح عالیۀ ارتش و بازنشسته کردن گروهی از امرای ارتش است و گفته می شد دکتر بختیار تا روشن شدن این مسئله و تفویض اختیارات به جم به مجلس نخواهد رفت.   (اطلاعات)

خبرگزاری فرانسه

مسئله اساسی با توجه به ضعف دولت بختیار این است که اگر شاه برای چند ماموریت ژنرال آمریکائی به ایران پی بردن به این مطلب است. وی می کوشد همتایان ایرانی خود را به پشتیبانی از دولت بختیار با دستکم عدم مخالفت با این دولت و یا دولت غیرنظامی دیگری که ممکن است جانشیت آن شود ترغیب کند.

واشنگتن ـ خبرگزاری فرانسه

مشکلاتی که نخست وزیر ایران برای پیدا کردن یک وزیر دفاع با آن روبرو شده، واشنگتن را سخت مضطرب می کند و وزارت امورخارجه آمریکا پنهان نمی کند که مأموریت هویزر برای پیدا کردن راه حل تمدید شده.  (اطلاعات)

دکتر بختیار

“بزودی اطلاعات مستند و جامعی در مورد ورود عده ای خارجی در اختیار ملّت ایران خواهم گذاشت.”  (اطلاعات)

کریم سنجابی
کریم سنجابی

سنجابی: حاضرم حکومت موقت تشکیل دهم

..سئوال شد پس از اینکه شاه کشور را ترک کند چه حکومتی باید امور ملکت را اداره کند؟ دکتر سنجابی پاسخ داد: “یک حکومت موقت که محافل روحانی و سیاسی آنرا تأئید کنند.”

سئوال شد آیا شما حاضرید این حکومت موقت را تشکیل دهید؟ پاسخ رهبر جبهه ملّی به این سئوال مثبت بود و گفت:

” اگر ملّت ایران چنین پیشنهادی بکند و مورد تأئید حضرت آیت الله خمینی قرار گیرد من برای قبول مسئولیت حاضرم…” (اطلاعات)

دکتر بختیار

“گروه کثیری از مقامات گذشته و امروز که در رده های عالی کشور قرار دارند ممنوع الخروج شده اند و باید درباره آنها تحقیق شود. چون فسادی که در 25 سال گذشته و به دنبال کودای 28 مرداد علیه حکومت ملّی دکتر مصدق در سراسر شئونات به چشم می خورد باید ریشه کن گردد و من نمی گذارم عاملان این فساد از کشور بگریزند.”

10b30ecbd10f34f9985a909cd630a44a22a39567

“تیدری در اردن” مفسر فرانسوی می گوید:

“…راجع به آمریکائیها ایکاش شاه می توانست بداند که در سر این کارتر چه می گذرد. یک روز موافق شاه است و یک روز مخاف. به عقیدۀ شاه برنامۀ حقوق بشر کارتر در حقیقت موجب تجلیل و تعظیم خمینی شده.  (اطلاعات)

واشتنگتن ـ خبرگزاری فرانسه

یک منبع آگاه دولتی در واشنگتن اظهار داشت که آمریکا به شاه توصیه کرده است که ایران را ترک کند.

آسوشیتدپرس: “دولت آمریکا با چرخش در سیاست خود به شاه توصیه کرده است خاک کشور را موقتاً ترک کند. مقام آمریکائی که این خبر را به آسوشیتدپرس داده است و خاضر نشده نامش فاش شود می گوید: به سولیوان سفیر آمریکا دستور داده شده است به شاه بگوید امکان تخفیف تظاهرات خشونت آمیز علیه او وجود ندارد مگر خاک ایران را ترک گوید.  (اطلاعات)

دکتر بختیار

تا پایان هفتۀ آینده نیمی از زندانیان سیاسی آزاد خواهند شد. کلیه حقوق این گروه و حیثیت آنها به محض آزادی اعاده می گردد. بقیه زندانیان سیاسی نیز تا چند هفته دیگر به ملّت می پیوندند و آزادی خود را باز خواهند یافت.”  (اطلاعات)

آیت الله خمینی:

5_8711060485_L600“…اگر ایالات متحده از مداخله در امور ما خودداری کند و مستشاران خود را که در کشور ما مداخله می کنند فراخواند ما نیز به آنها احترام خواهیم گذاشت. ما نفت را به هر کسی که مایل به خرید آن باشد به قیمت عادلانه و با توافق دو طرف خواهیم فروخت اما به آفریقای جنوبی و اسرائیل نفت فروخته نخواهد شد.”

“… اتحاد جماهیر شوروی از جمله کشورهایی است که به وضع ملت ایران پی برده و با توجه به نتایجی که از اوضاع بدست آورده رفتار کرده است. ما با آنها  با کشورهای دیگر تا وقتیکه درصدد  مداخله در امور ما بر نیامده اند راوبط دوستانه خواهیم داشت.”

در مورد دولت بختیار، آیت الله خمینی گفته اند که این دولت به دو علت غیر قانونی است. نخست آنکه از طرف رژیم شاه تعیین شده و دیگر اینکه دو مجلس ایران هیچگونه اساس ملی ندارند و ملت آزادانه نمایندگانی را که دولت بختیار از آنها رای اعتماد خواسته انتخاب نکرده است. امام خمینی در همین مصاحبه اظهار کرده اند که در صورت شکست دولت بختیار وقوع یک کودتا محتمل است.  (اطلاعات)

دکتر بختیار در مصاحبه با “اشپیگل”

حکومت نظامی باید هرچه زودتر از میان برود. “کلمانسو” گفته است ارزش جنگ بیشتر از آنست که آنرا به ژنرال ها بسپاریم.”  (کیهان)

 

 هرگونه استفاده از نوشتار روزنگار بدون ذکرمنبع ممنوع است.