شورش ۱۳۵۷ در آئینه مطبوعات؛ شنبه ۲۳ دی ماه ۱۳۵۷ـ اختصاصی خبرنامه ملّی ایرانیان

0
392

جمعه 22 دیماه روزنامه منتشر نشد

سرتیتر روزنامه ها

مردم دانشگاه ها را باز کردند

سنجابی: تعداد شهدای دانشگاه بیسابقه است

بختیار: به مرحله خطرناکی رسیده ایم

آمریکا خواستار خروج شاه از ایران شد.

امام خمینی شورای انقلاب اسلامی تشکیل دادند ـ امام تا چند روز دیگر به ایران باز می گردند.

امام خمینی: ارتش باید از کودتان احتمالی جلوگیری کند.

زندانیان آزاد شده: همه زندانیان سیاسی را آزاد کنید

دستور آژآدی 50 تن از زندانیان سیاسی به اداره زندان قصر ابلاغ شد و مامورین زندان از صبح پنجشنبه گذشته اقدام به آزادی زندانیان سیاسی کردند.

روز گذشته (جمعه 22 دیماه) 65 زندانی سیاسی که اغلب محکوم به حبس دائم بودند از زندان قصر آزاد شدند.

هزاران نفر از مردم کرمان روز پنجشنبه به استقبال زندانیان آزاد شده رفتند.

کلیه قوانین مخالف قانون اساسی تغو خواهد شد.

آزادی به آذین، بنیان گزار حزب اتحاد دموکراتیک کرد ایران.

حمله مسلحانه به کامیون سربازان در خیابان آیزنهاور.

جامعه بازرگانان و اصناف و پیشه وران وابسته به جبهه ملّی ایران طی اعلامیه ای از مردم تهران دعوت کرد که برای نشان دادن نفرت خود به سازشکاران سیاسی و اعتراض به کشتارهای اخیر روز دوشنبه در یک اجتماع بزرگ در بازار تهران شرکت کنند.

36406593_28416372ddddc

دولت شاپور بختیار دیشب اعلام کرد که با توجه موضوع استقلال دانشگاه ها و تقاضای هیئت علمی دانشگاه تهران مبنی بر بازگشائی این دانشگاه با این تصمیم موافقت کرده و از دانشگاهیان خواسته است که با توجه به حساس بودن اوضاع مسئولیت عظیمی را که در مورد نظم داخلی دانشگاه دارند مورد نظر قرار دهند و دولت اعلام کرد که در نظم داخلی دانشگاه دخالتی نکند.

تیتر روزنامه کیهان

مردم دانشگاه ها را باز کردند.

جمعی از اعضای شورای انقلاب
جمعی از اعضای شورای انقلاب

امروز کلیه دانشگاه های کشور باز شد و دکتر کریم سنجابی، دکتر بهشتی، دکتر سحابی، آیت الله طالقانی و سیاوش کسرائی در مراسم بازگشائی دانشگاه سخنرانی کردند و بازگشائی دانشگاهها را به ملت ایران و آیت الله خمینی تبریک گفتند. (کیهان)

IRAN.-Tehran.-February-1st-1979.-Dr-SANDJABI-fur-hat-and-members-of-the-National-Front-at-the-airport-on-the-day-of-Ayatollah-KHOMEINIs-return-to-Iran-after-15-years-of-exile.

ساعت 10 صبح امروز دکتر شاپور بختیار، نخست وزیر در حالیکه وزیران کابینه اش او را همراهی می کردند در جلسه علنی سنا خضور یافت و ضمن معرفی همکارانش برنامه دولت خود را تشریح کرد.

رادیو لندن؛ تظاهرات سازمان یافته دیروز

رادیو لندن ـ دیروز در محلات فقیرنشین جنوب تهران تظاهرات و راهپیمایی های سازمان یافه ای بر علیه حکومت و دولت جدید صورت گرفت، ده ها هزار نفر که معلوم بود تظاهراتشان سازمان یافته است در خیابانهای تهران براه افتادند.

جمعیت با شعار زنده باد آیت الله خمینی حرکت می کرد که عمدتاً از مردها بود و عده ای زن چادری هم در میانشان بودند و چادر بصورت سمبل و نشانه اعتراض عیله جکومتی در آمده است.

خبرنگار بی بی سی گزارش می دهد: هیچیک از رهبران مذهبی را ندیدم وقتی که از جوی واحدهای ارتشی گذشتیم تعرضی بسربازان نشد و مامورین انتظامات راهپیمائی جلوی سربازها صف بستند تا جمعیت بگذرد و این کار حالت نوعی حفاظت را داشت. سربازها در سکوت نظاره می کردند و در جاهایی که من بودم حادثه ای رخ نداد.