شورش ۱۳۵۷ در آئینه مطبوعات؛ سه شنبه ۱۹ دی ماه ۱۳۵۷

0
708

اختصاصی خبرنامه ملّی ایرانیان..

از یاد نبریم که ایران را ایرانی ساخته و تاریخ ایران را بی شبهه ایرانی خواهد نوشت. آنچه که در مرور مطالعه یازده تن اسناد و مدرک خارجی  بررسی شده، کمتر نشانی از حقیقت داشته و دارد.

بقول سردار ایرانی، زنده یاد سیاوش بشیری، استاد بزرگوارم ” دیدگاه خارجی، طرز تفکر خارجی و استنباط خارجی در مورد مسائل ایران و رویدادهای ایران، در همان بُعد و مسافت است که فرهنگ های ما را از هم دور نگاه می دارد.

بخوانید تا دریابید

فرزاد س. نادری ( ف. عاشق)

bakhtiarدکتر شاپور بخیتار

“…نخست وزیر گفت:در آینده قدرت اصلی در دست نخست وزیر خواهد بود.”

و اضافه کرد برای موفقیت یا شکست اقدامات دولت دو ماه برای خود مهلت قائل شده است.

طراح نقشه کودتای مصر به تهران آمد

… تلویزیون لندن در برنامه دیشب بی درنگ توسط یک بینندۀ ایرانی به تهران تلفن شد، اعلام کرد جرج براون وزیر خارجه اسبق انگلستان مذاکرات محرمانه ای را با مقامات ایران آغاز کرد.

(…)وی که به اعتقاد خودش خالی از تجارب عمیق در مبارزات و شورش های داخلی نیست نظریاتی را تسلیم دولت ایران خواهد کرد.  (اطلاعات)

سنجابی درباره کودتا اعلام خطر کرد

…بدنیال اعلام شایعه کودتا از سوی سنجابی…

منوچهر خسروداد
منوچهر خسروداد

اظهارات خسروداد درباره خروج شاه و دولت بختیار

پاریس ـ خبرگزاری فرانسه ـ فرستاده ویژه روزنامه فیگارو

… اعلیحضرت در نظر ندارند در این لحظه حتی برای استفاده از تعطیلات کشور را ترک کنند چرا که اگر ایشان بروند کمونیستها کشور را تصاحب خواهند کرد و ارتش هرگز این وضع را نخواهد پذیرفت و ارتش همچنین رژیمی را که توسط دکتر شاپور بختیار و یا هر شخصیت دیگر از جبهه ملّی رهبری شود قبول نخواهد کرد. “ژنرال خسرو داد اضافه کرد ارتش بخاطر منافع شاه را میخواهد و اگر بختیار نتواند مانع از عزیمت اعلیخضرت بشود با دست خود گورش را خواهد کند.”   (اطلاعات)

ژنرال آمریکایی برای جلب فرماندهان نظامی از بختیار تلاش میکند

هادینک کارتر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، فرمانده شمارۀ 2 ارتش آمریکا در اروپا از جانب دولت آمریکا به رهبری نظامی ایران توصیه کرد که از حکومت تازه، غیر نظامی ایران پشتیبانی کنند. وی گفت: ژنرال هوای روبرت هویزر معوان فرماندهی نیروی هوایی آمریکا در اروپا چند روزی بیش از تعیین شده وقت قبلی در ایران اقامت خواهد کرد تا بتواند با رهبران نظامی ایران بیشتر گفتگو کند. وی به ارتشیان ایارن توصیه کرده است:

” محکم بایستند و در جریان بحرانی کشور را ترک نکنند”

هادینک کارتر
هادینک کارتر

هادینک کارتر گفت: هویزر بعنوان نماینده دولت آمرکا با چند نفری از فرماندهان ارتش به گفتگو نشست و به آنان توصیه کرده است که از دولت بختیار پشتیبانی کنند وی گفت این عمل مداخله آمریکا در امور ایران نمی تواند به حساب آید.

بنا به اظهارات این امر که توصیه شود از قانون اساسی ایران حمایت شود امری کاملاً عادی است بعکس اگر سرنگونی حکومت موجود توصیه میشد آنوقت مداخله بود.

واشنگتن ـ خبرگزاری فرانسه

…سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت … ژنرال آمریکائی پنجشنبه گذشته (14 دیماه 1357) وارد تهران شده است.  (اطلاعات)

رادیو لندن

رادوی لندن دیشب در تفسیری گفت روابط بختیار با ارتش مبهم است.

…”دکتر بختیار که پایه سیاسی بسیار ضعیفی دارد و رابطش نیز بسیار مبهم است باید با فوریت هرچه تمامتر سعی کند که حمایت قسمتی از جناح مخالف شاه را بسوی خود جلب نماید و در مقدمه این اقدامات اینک سانسور مطبوعات را لغو کرده است و در حالیکه زندانیان سیاسی را آزاد میسازد گفته است. محاکمه مقامات قبلی به زودی آغاز خواهد شد نتیجه این محاکمات ممکن است حتی به اعدام برخی از آنها بیانجامد. وی همچنین از آیت الله خمینی دعوت کرده است که به ایران باز گردد و از هم اکنون در صفوف متحد مخالفان شاه شکافهائی بروز کرده است.”

…” دکتر بختیار از زمانیکه به عنوان نخست وزیر منتخب برگزیده شده نشان داده است که از مهارت سیاسی بهره مند است. وی در موضع بسیار حساس قرار گرفته است. از یک سو اینک شاه ظاهراً نباید علاقه چندانی به انتقال مؤثر خود داشته باشد و نیز ارتش از سرنگونی رژیم و جایگزین شدن آن با دولتی که خود را سوسیال دموکرات می خواند خوشنود نیست و از سوی دیگر هر دو جناح مخالف حکومت شاه همکاری با دکتر بختیار را رد کرده اند و علیه او دو روز عزاداری و اعتراض اعلام داشته اند اما علیرغم ایم موضوع ها دکتر بختیار توانسته است از نظر سیاسی خود را موفق تر از قبل از او نشان دهد. اما احتمال موفقیت بختیار بخاط ارتباطی که هوز با نظام سلطنتی دارد بطور شدیدی کاهش میابد.”   (اطلاعات)

یاسر عرفات
یاسر عرفات

باسر عرفات: انقلاب ایران پشتیبان فلسطینی هاست

آسویشتدپرس ـ بیروت: “…عرفات گفت امام خمینی رهبر ایران قول داده اند پشتیبان فلسطینی ها خواهد بود. خداحافظ منافع آمریکایی ها. خداحافظ آمریکا.

رهبر فلسطینی ها نگفت که کدام منابع آمریکاوی ها در خطر خواهد افتاد.

رادیو لندن

“…در حالیکه موج اغتشاشات ادامه می یابد، حکومت نظامی در شیراز لغو شده است. روزنامه ها بدون اینکه از زیر تیغ سانسور بگذرند چاپ می شوند. اینها نشانه هائی است ا آغاز کوشش هایی در جهت عادی کردن اوضاع.

 هرگونه استفاده از نوشتار روزنگار بدون ذکرمنبع ممنوع است.