شورش ۱۳۵۷ در آئینه مطبوعات؛ دوشنبه ۲۵ دی ماه ۱۳۵۷ـ اختصاصی خبرنامه ملّی ایرانیان

0
298

امام خمینی: تا چند روز دیگر دولت تازه تشکیل میشود

واشنگتن ـ خبرگزاری فرانسه

حضرت آیت الله العظمی خمینی اظهار داشتند که تا چند روز دیگر یک دولت قانونی تشکیل خواهند داد که جایگزین دوت بختیار خواهد شد. و تولد یک حکومت اسلامی در ایران نزدیک است. حضرت آیت الله خمینی تصریح کردند اختیارات شاه را نخواهند داشت و نخست وزیر هم نخواهند شد، اما نقش ارشاد و هدایت خود را حفظ خواهند کرد. حضرت آیت الله تاکید کردند که اعضاء دولت آینده را پیش بینی کرده اند و همه آنها اکنون در ایران بسر می برند و پذیرفته اند که در دولت جدید شرکت کنند. حضرت آیت االه خمینی اضافه کردند وظیفه من نخست وزیری نیست بلکه رهبری و هدایت مردم است. ایشان اشراه کردند که کشور اسلامی ایران دارای یک مجلس که اعضاء ان از طریق آراء عمومی مردم انتخاب خواهند شد، خواهد بود.

و تنها به احزاب و گروه هائی اجازه شرکت در انتخابات داده خواهد شد که به منافع ملی احترام بگذارند. در اینجا حضرت آیت الله خمینی اشاره کردند کسانیکه هنوز از شاه حمایت می کنند به خاطر وجود دست خارجی است و پس از اینکه وی از کشور خارج شود نظامیان دیگر از خائنین پشنیبانی نخواهند کرد.یک ارتش نیرومند در کشور حفظ خواهد شد.

ـ.. روابط با شوروی (هم ) حسنه خواهد بود به شرط آنکه این کشور و کشورهای دیگر از مداخله در امور ایران خودداری کنند.  (اطلاعات)

*روحانیت شیعه از جمع آوری ثروت به دور بوده است.  (اطلاعات)

*کانون فرهنگی تهضت اسلامی موجودیت خویش را اعلام کرد. (اطلاعات)

3ece92ebe9f5d0bd848740c392923d21

دکتر بختیار:

ـ دولت مرا شورای انقلاب نمی تواند جارو کند.

ـ نمیدانم پس از رفتن شاه چه خواهد شد.

ـ سیاست از برابر یک شخصیت مذهبی کنار نمی رود.

ـ رهب شیعیان ایران برای ایرانیان محترمترین شخصیت هستند اما در هر حال یک شخصیت سیاسی نیستند.   (اطلاعات)

index2

برادر امام خمینی از زندگی او میگوید:

حاج سید مرتضی پسندیده:

جد ما مرحوم آقا سید احمد از اهالی کشمیر بود که در سالهای جوانی خود به ایران مهاجرت کرد و خانواده پدری ما سالیان درازی را در خمین زندگی کردند.  (اطلاعات)

مذاکرات هیات اعزامی خمینی با کارکنان راه آهن

آقای مهندس بازرگان نماینده اعزامی آیت الله العظی خمینی به مناطق نفت خیز روز گذشته به میان کارکنان اعتصابی راه آهن رفتند تا چاره ای برای حمل مواد نفتی … بیابند.  (اطلاعات)

* هشدار امام خمینی در مورد حمله به تأسیسات نظامی و دولتی مورد تأئید رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران قرار گرفت.

* رئیس ستاد نیروهای مسلح: ارتش کودتا نخواهد کرد. ( اطلاعات)

index

تمرد در ارتش سرکوب می شود:

ارتشبد عباس کریم قره باغی رئیس ستاد بزرگ و عضو شورای سلطنت امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی امکان وقوع کودتائی پس از رفتن شاه از طرف ارتش را با گفتن حمله ” اصلاً ” ” تصور نمی کنم” بکلی رد کرد.  … و گفت:

” هرگونه تمرد و عمل خودسرانه به شدت سرکوب خواهد شد.”

رئیس بزرگ ارتشتاران همچنین درباره این سئوال که آیا هشدار امام خمینی در این مورد که پس از رفتن شاه ممکن است گروه هایی بنام ملت مسلمان به موسسات ارتشی و دولتی حمله کنند صحیح است جواب مثبت داد و گفت: از هم اکنون آثار این حرکات در شهرهائی نظیر یزد، شیراز، مشهد،کرمانشاه و خوزستان مشاهده شده است. … من فکر می کنم کسانیکه حتی به دستور آیات اعظام نیز اعتنا نمی کندد نه تنها ایرانی نیستند بلکه خدا را هم نمی شناسند. .. حتی بشر اولیه برای حفظ امنیت خود گروهی را بنوان پاسدار انتخاب می کرد.

سخنان جلال نائینی در سنا

در مخالفت با دولت بختیار

در حال حاضر هیچ دولتی نمی تواند اکثریت مردم را جمع و جور کند مگر آنکه آیات اعظام و خاصه آیت الله العظمی خمینی از او حمایت بکند آیا دولت شاپور بختیار میتواند نظر آیات اعظام و آیات الله العظمی خمینی را جلب کند و اگر نتواند آب در هاون کوبیدن است.  (اطلاعات)

رادیو لندن:

ـ بختار باید تضمین کند که شاه برود و باز نگردد.

ـ دزدان مسلح به یک شعبه بانک در خیابان شوش حمله کردند و با اسفاده از اسلحه موجودی گاوصندوق بانک را با خود بردند.  (اطلاعات)