شورش پناهجویان ایرانی در جزیره نائورو توسط پلیس و مردم محلی سرکوب شد

0
155

پناهجویان مستقر در اردوگاه پناهندگی جزیره نائورو «که بخش اعظم آنها ایرانی هستند» جمعه شب، بیست‌وهشتم تیر، دست به شورش زده و ساختمان‌های اداری مرکز پناهندگی را به آتش کشیدند.

به گزارش رادیو فردا به نقل از خبرگزاری فرانسه، تعداد زیادی از مردم محلی برای خواباندن این شورش در حالی که «ساطور و لوله‌های فولادی» در دست داشتند به کمک نیروهای پلیس آمده‌اند.

این گزارش همچنین حاکی است که نیمی از ۵۴۵ پناهنده این اردوگاه در جریان شورش از اردوگاه گریخته‌اند. در جریان این شورش ۶ پناهجو زخمی شده و ۱۲۷ نفر نیز دستگیر شده‌اند.

پناهجویان مستقر در جزیره دورافتاده نائورو که توسط دولت استرالیا به آنجا فرستاده شده‌اند نسبت به کندی روند پناهندگی خود اعتراض دارند و شورش روز جمعه پس از آن اتفاق افتاد که کوین راد، نخست‌وزیر استرالیا، از وضع مقررات سخت‌گیرانه‌تر تازه برای پناهجویان خبر داد.

دولت استرالیا برای جلوگیری از ورود پناهجو به خاک این کشور گروه‌هایی از پناهجویان را به جزایر دورافتاده اقیانوس آرام ازجمله نائورو می‌فرستد و در قبال آن پولی به حکومت‌های این جزایر پرداخت می‌کند.

در همین حال شبکه خبری جهانی بی‌بی‌سی می‌گوید که بخش اعظم پناهجویانی که روز جمعه در نائورو شورش کردند ایرانی هستند.

به نوشته روزنامه استرالیایی «سیدنی مورنینگ هرالد»، این شورش به نابودی ساختمان‌های اداری اردوگاه انجامیده و در حدود ۶۰ میلیون دلار خسارت برجای گذاشته است.

کشور نائورو که این پناهجویان در آن مستقر هستند با ۹۴۰۰ نفر جمعیت و ۲۱ کیلومتر مربع مساحت، کوچک‌ترین جمهوری جهان به شمار می‌رود.

دولت استرالیا این هفته اعلام کرد که این کشور از این پس دیگر هیچ پناهجویی را نمی‌پذیرد و پناهجویانی که خود را به خاک استرالیا برسانند، به پاپوآ گینه نو و سایر جزایر اقیانوس آرام منتقل می‌شوند.

روزنامه بریتانیایی گاردین نیز روز ۲۷ تیرماه خبر داد که دولت اندونزی با درخواست کوین راد، نخست وزیر استرالیا، برای سخت‌تر کردن شرایط صدور روادید برای ایرانیانی که وارد اندونزی می‌شوند موافقت کرده است.

این تصمیم پس از آن گرفته شده‌ است که، به گزارش گاردین، «یک سوم» افرادی که از طریق قایق خود را به استرالیا می‌رسانند ایرانی هستند و از ابتدای سال ۲۰۱۳ تاکنون نیز «۱۵ هزار و ۶۱۰ پناهجو» وارد استرالیا شده‌اند که «۵ هزار و ۵۴۱ تن» آنان ایرانی بوده‌اند.

تاکنون صدها پناهجو، از جمله چندین ایرانی که قصد داشتند سوار بر قایق خود را به جزیره کریسمس استرالیا برسانند، غرق شده‌اند. از جمله روز ۲۲ تیرماه قایقی که در حال قاچاق ۹۷ مهاجر غیرقانونی از جمله از کشورهای ایران و افغانستان بود، در شمال این جزیره غرق شد و ۹ تن از مسافران آن کشته شدند.

مقاله قبلیسی ام تیر روز جانفشانی ملت بزرگ ایران برای استقرار حاکمیت ملی
مقاله بعدیدختری با خالکوبی اژدها با آتش بازی می‌کند..
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...