شورشیان حوثی یمن در ایران صاحب سفارت و سفیر شدند

0
229

شورشیان شیعی یمن، چند روز پس از دیدار هیئت نمایندگی آنان با سید علی خامنه‌ای، دومین سفیر خود در جهان را در ایران منصوب کردند. بگزارش آژانس خبری «سبا» که در دست شورشیان قرار دارد، «ابراهیم محمد الدیلمی» به عنوان سفیر حوثی‌ها در تهران منصوب شده است.

انتصاب سفیر حوثی‌ها در ایران گام تازه‌ای در حمایت جمهوری اسلامی از شورشیان شیعی یمن و اقدام تحریک‌آمیز دیگری نسبت به حامیان دولت رسمی این کشور بویژه عربستان سعودی و امارات متحد عربی محسوب می‌شود. انتصاب «ابراهیم محمد الدیلمی» به این مقام بگفتۀ رهبر شورشیان، عبدالمالک الحوثی، مناسبات میان آنان و جمهوری اسلامی را تقویت می‌کند.

رهبر حوثی‌های یمن در سخنان خود که از تلویزیون شورشیان، شبکۀ المسیره پخش شد گفت که «از این پس روابط با جمهوری اسلامی بهتر از گذشته خواهد شد، زیرا این مناسبات بر پایۀ اخوت و اهداف مشترک شکل گرفته است».

دولت یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی، روابط دیپلماتیک خود با حکومت جمهوری اسلامی را به دلیل حمایت تهران از شورشیان یمن، در اکتبر ٢٠١۵ قطع کرد.
دولت حوثی‌های یمن که از سوی جامعۀ جهانی به رسمیت شناخته نشده، دارای تنها یک سفیر در دمشق است.

دولت یمن در واکنش به این انتصاب «برقراری روابط دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی و شورشیان حوثی را نقض قوانین و عُرف بین‌المللی و مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در بارۀ بحران یمن» دانست.

وزیر ارتباطات یمن نیز با ارسال یک توئیت نوشت که «برقراری روابط دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی و شورشیان شیعی یمن غیرقابل انتظار نبود و اظهارات دولت یمن را در زمینه روابط میان آنها و ماهیت و اهداف آن تائید می‌کند».
به گزارش رادیوفرانسه؛ وی تأکید کرد که دولت یمن کلیۀ اقدامات لازم را در سازمان ملل متحد دربارۀ این اقدام جمهوری اسلامی به عمل خواهد آورد و از جامعۀ جهانی خواهد خواست تمهیدات لازم را در بارۀ دخالت‌های جمهوری اسلامی در امور کشور یمن و تهدیدات علیۀ ثبات و امنیت آن اتخاذ کند».