شورای همکاری خلیج فارس از جمهوری اسلامی خواست با آژانس کاملا همکاری کند

0
176

کشورهای عرب خلیج فارس از جمهوری اسلامی خواستند تا کاملا با آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد برای اجرای توافقنامه تاریخی با قدرتهای بزرگ همکاری کند.

وزرای امور خارجه شش کشور عضو شورای همکاری، که از مهمترین حامیان شورشیان سوریه هستند، همچنین خواستار اقدام برای پایان دادن به درگیریها در سوریه شدند و ابراز امیدواری کردند که کنفرانس صلح ژنو در ماه ژانویه بتواند به یک توافق منجر شود.

در بیانیه ای که پس از پایان نشست یکروزه در کویت منتشر شد، وزیران از جمهوری اسلامی خواستند با آژانس بین المللی انرژی اتمی “همکاری کامل”، برای پیاده کردن توافقنامه با قدرتهای عمده جهانی که روز یکشنبه گذشته بدست آمد، داشته باشد.

وزیران ضمن موقتی خواندن این توافقنامه گفتند: “ما از این توافق احساس آرامش میکنیم، و امیدواریم که این مقدمه ای برای حل کامل پرونده اتمی جمهوری اسلامی باشد”.

کشورهای عرب سنی مذهب خلیج فارس نگران زیاده خواهی های منطقه ای ایران شیعه مذهب هستند، و در حالیکه دولتهای این کشورها از توافق بدست آمده استقبال کرده اند، رسانه های خلیج فارس از این توافق ابراز نارضایتی میکنند.

وزیران امور خارجه خلیج فارس خواستار آن شدند تا کنفرانس ژنو2 در باره سوریه، که برای 22 ژانویه آینده برنامه ریزی شده، بتواند “بسرعت به یک توافق سیاسی” منجر شود.

به گزارش العربیه؛ آنها بشدت “خونریزی” در سوریه و “استفاده از سلاحهای ممنوعه بر علیه مردم غیرنظامی” را محکوم کردند.

کشورهای عرب خلیج فارس ، همانند کشورهای غربی، نیروهای وفادار به بشار اسد رئیس جمهور سوریه را مسئول حملات شیمیایی در ماه اوت گذشته میدانند.