شورای امنیت به اتفاق آرا قطعنامه لغو تدریجی و مشروط تحریم‌های جمهوری اسلامی را به تصویب رساند

0
120

روز دوشنبه، شورای امنیت سازمان ملل متحد  قطعنامۀ مربوط به  لغو تحریم‌های ایران را تصویب کرد. هر پانزده عضو شورا به این قطعنامه رای مثبت دادند.  قطعنامه تأکید می‌کند که صلح آمیز بودن برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی باید توسط آژانس بین‌المللی  انرژی هسته‌ای تأیید گردد تا قطعنامه‌های قبلی در مورد تحریم جمهوری اسلامی باطل شوند.

روز دوشنبه ۲۰ ژوئیه/۲۹ تیر، از ساعت ۹ صبح به وقت نیویورک، شورای امنیت سازمان ملل متحد بررسی قطعنامۀ لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی را آغاز کرد.

این نشست به نوشتۀ خبرگزاری فرانسه «فرمالیته» محسوب می‌شود زیرا پنج عضو دائمی شورای امنیت همان پنج کشوری هستند که همراه با آلمان در چارچوب گروه معروف به ۱+۵ توافق اتمی وین را با جمهوری اسلامی امضا کردند.

 تصویب قطعنامه، نقطۀ آغاز روندی خواهد بود که طی آن تحریم‌های جمهوری اسلامی به طور تدریجی برداشته خواهد شد. لغو تحریم‌ها در عین حال مشروط به همکاری جمهوری اسلامی است. پیش‌بینی شده است که اگر جمهوری اسلامی به مفاد توافق امضاشده عمل نکند، تحریم‌ها دوباره برقرار شود.

در این قطعنامه، شورای امنیت خواهان آنست که توافق وین مطابق با برنامۀ زمانی تعریف‌شده، اجرا گردد. شورای امنیت همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را موظف می‌کند که نظارت‌ها و بازبینی‌های لازم را برای حصول اطمینان از اجرای تعهدات جمهوری اسلامی به عمل آورد.

به محض این که شورای امنیت، گزارش آژانس را مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی دریافت کند، هفت قطعنامۀ قبلی (۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۸۳۵، ۱۹۲۹ و ۲۲۲۴) را در مورد تحریم‌های ایران باطل خواهد کرد. این قطعنامه‌ها از سال ۲۰۰۶ به بعد تصویب شده‌اند.