شهر گم‌شده اسکندر کبیر در عراق پیدا شد

1
357

یک ویدئوی جاسوسی آمریکایی که در دهه 1960 ضبط شده‌بود، منجر به کشف شهر گم‌شده اسکندر کبیر در عراق شد.

شهر گم‌شده اسکندر کبیر، محلی جادویی برای فیلسوفان باستانی بود. حالا نزدیک به 2000 سال بعد از مرگ این جنگجوی بزرگ، باستان‌شناسان براین باورند که بالاخره این شهر را در عراق کشف کرده‌اند.

متخصصان ابتدا در دهه 1960 با بررسی ویدئوهای جاسوسی آمریکا متوجه بقایای باستانی در «قلاتا دربند» شدند. این تصاویر در سال 1996 به صورت عمومی منتشر شد اما به دلیل بی‌ثباتی‌های سیاسی، باستان‌شناسان برای سال‌ها قادر به بررسی و مطالعه این سایت نبودند.

حالا دانشمندان با استفاده از تصاویر پهپادها و بررسی‌های بیشتر روی سایت، اعلام کردند که طی قرن اول و دوم قبل از میلاد مسیح، که تحت نفوذ شدید یونیان و رومیان بود، شهری در این منطقه وجود داشته است. آنها براین باورند که اسکندر کبیر در سال 331 قبل از میلاد مسیح شهر گم‌شده را تاسیس کرده است و سپس 3000 نفر از جنگجویانش را در این محل اسکان داد.

636420403420387199

کاشی سفالی کشف‌شده در این سایت

 

اسکندر که در جنگ شکست‌ناپذیر بود، توانست امپراتوری خود را از مقدونیه و یونان در اروپا تا ایران، مصر و حتی بخش‌های‌ شمالی هند گسترش دهد.

محققان بر این باورند که قلاتا دربند، که در زبان کردی به «کاخی روی کوه» است، در حین حمله اسکندر مقدونی به داریوش سوم در سال 331 قبل از میلاد مسیح ساخته شده است. این شهر نقطه مهمی برای اتصال شرق به غرب بوده است. شهر گم‌شده در 10 کیلومتری جنوب شرقی رانیا در استان سلمانیه واقع در کردستان عراق قرار دارد.

636420403456637457

سکه متعلق به دوران «ارد دوم»

دانشمندان موزه بریتانیا برای اولین با ر در دهه 1960 با بررسی تصاویر جاسوسی متوجه آن شدند. در زمانی که صدام حسین در عراق را کنترل می‌کرد، انجام حفاری باستان‌شناسی ناممکن بود. اخیرا موزه بریتانیا توانستند تحقیقاتی روی این سایت انجام دهند.

طی حفاری، باستان‌شناسان توانستند کاشی‌های سفالی مخصوص سقف را پیدا کنند که به سبک رومیان و یونیان ساخته‌ شده‌اند و نشان می‌دهد اولین ساکنان این شهر، سربازان اسکندر بودند. آنها همچنین یک تندیس از یک زن کشف کردند که گمان می‌رود «پرسفونه»، الهه یونانی و ملکه جهان مردگان، باشد. آنها همچنین سکه‌ای از «ارد دوم»، شاه سرزمین پارس که از 57 تا 37 قبل از میلاد مسیح بر ایران حکومت کرد، پیدا کردند.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا از DailyMail، در قسمت غربی این شهر، یک دیوار حفاظتی وجود داشته که از رودخانه تا کوهستان کشیده می‌شده است.

1 نظر

  1. أين خبر ميتونه صحيح نباشه زر أين منطقه ماد ها و اكدى ها و آشوريين و بعد هخامنشيان حكمرانى كرده امد چطور همه اينها را رد كرده و به إسكندر مقدر نى بسنده سده و برأى خالى نبوده عريضه به سكه هم إز أرد دوم شاه پارس پيتزا شده!!!!!!؟؟؟؟؟

نظرات بسته است