شهری با قدمت ۴۸۰۰ ساله در عراق کشف شد

0
244

پژوهشگران دانشگاه توبینگن آلمان، شهری باستانی به نام «ماردمان» با قدمت چهار هزار و ۸۰۰ سال را در کردستان عراق -در شمال این کشور- کشف کردند.

 دانشمندان باستان شناس آلمانی به مدت یک سال در این منطقه کار حفاری انجام دادند و سر انجام 92 لوح با خط میخی را در دیگی سفالی در یکی از کاخ های باستانی این شهر یافتند.

این سایت افزود: «بیتینا فایست» باستان شناس آلمانی و متخصص زبانشناسی توانست متن های روی لوحه ها را کشف کند و نام شهر ماردمان را به دست آورد.

وی اشاره کرد، خرابه های این شهر -در نزدیکی شهر جدید «باسکی»-، نشان می دهد که شهر باستانی ماردمان بین 2650 تا2800 سال قبل از میلاد احداث شده است.

شهر ماردمان در سال های 1700 تا 1900 قبل از میلاد به اوج شکوفایی خود رسید و سپس در عصر آشوری جدید -سال های 612 تا911 قبل از میلاد- بعد از یک دوره رکود، بار دیگر شکوفا شد.

همچنین این لوح ها قدمتشان به 1250 سال قبل از میلاد باز می گردد که در آن زمان شهر ماردمان جزئی از امپراطوری آشوری بوده که فرمانداری به نام «آشور ناصر» حاکمیت آن را به عهده داشت.

لوح های خط میخی یافت شده امور اداری و تجاری آشور ناصر با اهالی ماردمان و زمانی که ماردمان جزء امپراتوری های بزرگ بوده است را نشان می دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از لایف ساینز آمریکا : در این گزارش آمده است، کاخ امپراتوری شهر 1200 سال قبل از میلاد نابود شد، اما شهر به حیات خود ادامه داد و پیشرفت کرد تا جایی که بر اساس موقعیت و مسیر تجاریش با بین النهرین و آناتولی و سوریه، به شهری با تاثیر و مرکزیت پادشاهی منطقه تبدیل شد.