شهره بیات استاد ایرانی شطرنج، یکی از برندگان جایزه «زنان شجاع» وزارت خارجه آمریکا شد

0
333

وزارت خارجه ایالات متحده فهرستی از کسانی که جایزه «زنان شجاع» این وزارتخانه را در سال ۲۰۲۱ دریافت می‌کنند، منتشر کرد که براساس آن، یکی از این زنان، شهره بیات داور بین‌المللی و استاد ۳۳ ساله شطرنج از ایران است.

خانم بیات که نخستین و تنها زن داور بین‌المللی شطرنج رتبه A در آسیا، استاد و آموزگار فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) است، در سال ۲۰۲۰ در یک مسابقه بین المللی بی حجاب حاضر شد. پس از آن، بر وی و خانواده فشارهایی از سوی دولت جمهوری اسلامی اعمال شد اما خانم بیات گفت که حاضر به عذرخواهی نیست. او آبان گذشته از بریتانیا پناهندگی دریافت کرد. 

جمهوری اسلامی ورزشکاران زن را مجبور به پوشش حجاب مورد تائید فدراسیون‌های ورزشی کرده و متخلفان از این سیاست با برخورد روبرو می‌شوند.

این پانزدهمین بار است که جایزه «زنان شجاع» اهدا می‌شود. این جایزه به زنان برای اقدام شجاعانه شان و یا تلاش برای حقوق بشر و ایجاد عدالت جنسیتی در جوامع خود داده می‌شود. 

از ایران پیشتر، شادی صدر، حقوقدان و فعال حقوق زنان در سال ۲۰۱۰ این جایزه را دریافت کرده بود.

صدای آمریکا نوشت؛ از سال ۲۰۰۷ تاکنون بیش از ۱۵۰ زن این جایزه را دریافت کرده اند. امسال در کنار نام شهره بیات، زنانی از بلاروس، برمه، کامرون، چین، کلمبیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، گواتمالا، نپال، سومالی، اسپانیا، سری لانکا، ترکیه، ونزوئلا و گروهی از زنان أفغانستان نیز این جایزه را دریافت می‌کنند.