شهرام ناظری و هوشنگ کامکار: کنسرت خیابانی دردی از مردم دوا نمی‌کند

0
304

شهرام ناظری و هوشنگ کامکار طی یک نشست رسانه ای ضمن ارایه گزارشی از کنسرت سال گذشته خود به نفع زلزله زدگان کرمانشاه، اعلام کردند درآمد آن کنسرت خرج ساخت مدرسه می شود.

 محمدحسین توتونچیان مدیر موسسه فرهنگی هنری «ققنوس» که سال گذشته متولی کنسرت شهرام ناظری و هوشنگ کامکار به نفع زلزله زدگان کرمانشاه بود، صبح امروز دوشنبه پنجم شهریور ماه در تالار اجتماعات موزه موسیقی ایران ضمن ارایه گزارشی از روند هزینه کرد درآمد حاصل از فروش بلیت کنسرت سال ۹۶ توضیح داد: امروز با حضور آقای حافظی مدیر انجمن خیرین مدرسه ساز یک تفاهمنامه برای ساخت مدرسه ۶ کلاسه در ثلاث باباجانی امضا می شود.

وی با اشاره به اینکه در این تفاهمنامه نام اهداکننده، مبلغ و میزان مشارکت ثبت شده و به امضا می رسد، بیان کرد: ما زمینی را در اختیار داشتیم و می بایست هرچه سریعتر برای ساخت مدرسه در آن اقدام می کردیم. من فکر می کنم اگر بشود در 6 ماه آینده کارهای ساخت مدرسه انجام گیرد بتوانیم از ظرفیت این مجموعه آموزشی برای کاهش حجم مراجعه کنندگان به مدارس دیگر استفاده کنیم.

توتونچیان افزود: پولی که برای مدرسه سازی جمع می شود به نام بنده نیست بلکه در حساب مشترکی به نام استاد شهرام ناظری و جناب هوشنگ کامکار واریز می شود که تاکنون با سود بانکی مبلغ ۵۷۸ میلیون تومان در حساب وجود دارد.

این تهیه کننده موسیقی با اشاره به حاشیه هایی که درباره واریز کمک های مردمی به حساب هنرمندان برای کمک به زلزله زدگان به وجود آمد، اظهار کرد: ما به مردم شماره حساب ندادیم که بگوییم به ما پول بدهید بلکه کنسرت برگزار کردیم که مردم برای حضور در آن پولی را هزینه کردند و استاد ناظری و گروه کامکارها این پول را برای مردم کرمانشاه هزینه کردند. در واقع ما از مردم پولی قرض نگرفتیم بلکه آقایان تصمیم گرفتند درآمد کنسرت شان را در قالب یک هدیه صرف امور خیریه کنند.

شهرام ناظری نیز در این نشست بیان کرد: من تصمیم گرفتم برای ابراز همدری با مردم کنسرتی را برگزار کنم و گروه کامکارها که مجموعه خوش نامی است در آن روزها بهترین گزینه برای همکاری مشترک بود. با اردشیر کامکار تماس گرفتم  و بعد از هماهنگی هایی که با هوشنگ کامکار به عنوان سرپرست گروه انجام گرفت مراحل مقدماتی کنسرت پیش رفت. در این فضا محمد حسین توتونچیان هم که مورد اعتماد ما بود تلاش کرد تا مقدمات برگزاری کنسرت در تالار وزارت کشور فراهم شود و این چنین بود که سال گذشته اولین کنسرت مشترک ما با هدف ابراز همدری با زلزله زدگان کرمانشاه برگزار و عواید حاصل از فروش بلیت به این جریان تعلق گرفت.

وی ادامه داد: نابسامانی موجود در وضعیت موسیقی کشور شرایط و مشکلات زیادی را پیش روی ما قرار داده و رفتار مناسبی با اهالی موسیقی نمی شود و همین موضوع باعث می شود که هنرمندان از هم فاصله بگیرند. این مشکلات موجود است که باعث شده هنرمندان کمتر فعالیت مشترکی داشته باشند.

هوشنگ کامکار نیز در این نشست بیان کرد: بسیار متاسفم که ماجرای صرف هزینه مبالغ مالی مربوط به کنسرت خیریه تا این حد طول کشید اما امیدوارم این پول هر چند ناچیز به مصرف درستی برسد مثلا من همچنان مخالفم که این مبلغ به مراکز دولتی اهدا شود.

برگزاری کنسرت در خیابان دردی از مردم را دوا نمی کند

این هنرمند در بخشی از صحبت های خود در پاسخ به موضوع حاشیه ساز کنسرت های خیابانی گفت: وقتی پسر شجریان اعلام کرد که می خواهد در خیابان کنسرت بدهد من هم خوشحال شدم و پیش خودم گفتم این کار اتفاق خوبی است اما شما بدانید که برگزاری کنسرت در خیابان دردی از مردم را دوا نمی کند. من به طور کلی مخالف شوآف و کارهای تبلیغاتی هستم. می توان به جای سی شب کنسرت گران قیمت، کنسرتی ارزان تری برای مردم برگزار کرد. کنترل کنسرت در خیابان شرایط سختی دارد و مشکلات آن معلوم نیست.

کامکار با تاکید بر اینکه برای مردم کار کردن بسیار خوب است، بیان کرد: من می گویم بیایید واقعی باشیم. اگر راست می گویید بیایید به موسسه محک فلان مبلغ پول بدهید.

وی ادامه داد: همین الان اگر بگویند که گروه کامکارها می توانند در ورزشگاه آزادی کنسرت بدهند ما مطلقا این کار را انجام نمی دهیم برای اینکه برگزاری کنسرت ملزوماتی می خواهد که اصلا در اماکنی چون ورزشگاه شدنی نیست. مگر می شود موسیقی جدی را که در آن اشعار بزرگان ادبیات پارسی کشورمان وجود دارد در ورزشگاه اجرا کرد؟ به اعتقاد من این کارها آب در هاون کوبیدن است.

شهرام ناظری هم با تایید صحبت های کامکار بیان کرد: برای چنین کنسرت هایی یا باید یک فضای گسترده یا یک سالن مجهز را برای چندین شب در اختیار گرفت وگرنه من هم معتقدم این کار شدنی نیست. وقتی کاری شدنی نیست حتی گفتن آن نیز ضرورتی ندارد. البته من چندی قبل پیشنهاد برگزاری کنسرت در ورزشگاه های و اماکن بزرگ را به مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده بودم اما برگزاری کنسرت متفاوت است. تماشاگر کنسرت با تماشاگر فوتبال بسیار متفاوت است ولی اگر دوستان اجازه بدهند ما هم چنین کارهایی را انجام می دهیم اما من واقعا چشمم آب نمی خورد که در یک ورزشگاه صد هزار نفری شرایط برگزاری کنسرت فراهم شود.

علی شیرزاد مدیرکل مشارکت های مردمی سازمان توسعه و تجهیز مدارس کشور هم ضمن ارایه گزارشی کوتاه از فعالیت های این مجموعه برای ساخت اماکن آموزشی کرمانشاه پس از زلزله سال گذشته توضیح داد: تصمیم فرهیختگان کشور و همچنین مردم عادی که دست به دست هم دادند تا غم و اندوه زلزله زدگان را کاهش دهند، در بهترین شکل ممکن خود انجام گرفت. سازمان نوسازی و تجهیزات مدارس کشور متولی ساخت محیط های آموزشی در سراسر کشور است. این مجموعه با حمایت انجمن های مردم نهاد تمام تلاش خود را انجام داده تا با مشارکت خیرین در امر مدرسه سازی و توسعه مراکز آموزشی کارهایی را انجام دهد که این موضوع نشان دهنده این است که اعتمادی بین مردم، خیرین و سازمان ایجاد شده است.

حافظی مدیر جامعه خیرین مدرسه ساز کشور هم ضمن ارایه گزارشی ار روند فعالیت مجمع خیرین مدرسه ساز از امضای این تفاهمنامه قدردانی کرد.

کنسرت خیریه شهرام ناظری و گروه کامکارها ۲۹ آبان ماه سال ۹۶ به منظور ابراز همدردی با هم وطنان زلزله زده غرب کشور در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد.