شهرام امیری، کیش و مات در سه حرکت- فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

0
179

شهرام امیری که از او به عنوان دانشمند اتمی نام برده می شود در ایران اعدام شد. اگر چنین باشد می توان او را نخستین قربانی ایمیل های لو رفته خانم هیلاری کلینتون وزیر پیشین امور خارجه و کاندیدای رئیس جمهوری آینده آمریکا به حساب آورد. عدم رعایت حفاظت از سوی وزیر پیشین امور خارجه آمریکا برای این کشور سنگین تمام خواهد شد و بی شک در آینده هم شاهد برخی از پیامد های ناگوار آن خواهیم بود.

شهرام امیری هیچگاه دانشمند اتمی یا پژوهشگر متخصص نبود و اصولاً از این واژه ها چیز زیادی سر در نمی آورد. او مانند صد ها تن دیگر از کارمندان حراست و اطلاعات در تاًسیسات اتمی ایران به دلیل آموزش هایی در جهت شغل و انجام ماًموریت خود خواه و ناخواه با برخی از اصطلاحات رایج در صنایع اتمی و سیستم های موجود در ایران آشنا بود. گذشته تحصیلی شهرام امیری همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

شهرام امیری قربانی عملیات ناشیانه دولت محمود احمدی نژاد

دولت محمود احمدی نژاد برای فریب اطلاعاتی آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشور های پنج به اضافه یک که طرف مذاکره با ایران بودند، دست به چند اقدام ضد اطلاعاتی ناشیانه زد، و همه این عملیات با شکست روبرو شدند. این اقدامات ناشیانه در سال 2004 میلادی با به سرقت دادن و مفقود کردن! چند کامپیوتر لپ تاپ مربوط به سازمان انرژی اتمی و دانشمندان اتمی ایران آغاز شد. این کامپیوتر ها ظاهراً حاوی اطلاعات مهم، نقشه ها و ریزه کاری هایی در باره چاشنی موشک های بالستیک ایران بود. ماًمورین جمهوری اسلامی در نهایت موفق شدند یکی از این لپ تاپ ها به دست ماًمورین آمریکایی بیاندازند.

آمریکایی ها پس از استخراج اطلاعات درون کامپیوتر آن را به آژانس بین المللی انرژی اتمی دادند. در همان زمان اولی هاینونن معاون آژانس این اطلاعات را جعلی خواند. برخی این را کار به سازمان های اطلاعاتی اسرائیلی نسبت دادند. در این لپ تاپ مدارکی در باره سیستم های اتمی و کلاهک های از رده خارج شده مربوط به سال های دهه نود میلادی کره شمالی نصب شده بود.

فراری دادن شهرام امیری بسوی آمریکا

جمهوری اسلامی که از این راه به نتیجه دلخواه نرسیده بود تصمیم گرفت بازی دیگری را آغاز کند. شهرام امیری برای این کار در نظر گرفته شد. امیری دوره های حفاظت و اطلاعات در زمینه امنیت تاًسیسات انرژی اتمی در ایران را دیده بود و می توانست گزینه خوبی برای اجرای این ماًموریت باشد. امیری نیاز داشت که مدتی به سایت غنی سازی فردو در بیابان های نزدیک قم برود، در آن زمان فردو مورد توجه آمریکا، اسرائیل و آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داشت. آمریکایی ها مشتاق بودند اطلاعات به دست آمده از منابع مختلف خود را با تلاقی دادن آنان تاًیید کنند، در این راه نیاز به کسی بود که از درون رژیم آمده باشد. سازمان های اطلاعاتی رژیم هم مایل بودند با خبر شوند که آمریکا و آژانس تا چه اندازه و چگونه اطلاعاتی از وضعیت برنامه انرژی اتمی ایران دارند و دقیقاً به دنبال چه اطلاعاتی می باشند که نمی خواهند بطور مستقیم و رسماً از طریق آژانس مطرح نمایند.

زمینه سازی های جمهوری اسلامی  پیش اعزام شهرام امیری به ماًموریت

  • –        جلب کردن توجه ماًمورین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ماًمورین آمریکایی نسبت به شهرام امیری در خارج از ایران.
  • –        اعزام شهرام امیری یک بار به اتریش به همراه هیئت مذاکره کننده ایران و سپس اعزام او به عنوان بازرگان برای خرید برخی لوازم فنی به آلمان.
  • –        آماده کردن، جعل  و انتشار پیشینه تحصیلی شغلی برای شهرام امیری در زمینه مسائل اتمی.
  • –        یافتن پوشش مناسب و قابل قبول برای فراری جلوه دادن شهرام امیری.
  • –        یافتن مسیر دیگری بجز سفارتخانه های آمریکا در ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای تماس با آمریکایی ها، این مسیرها از نظر اطلاعاتی دیگرسوخته بودند.
  • –        فرستادن شهرام امیری به مراسم حج عمره بدون همسر و فرزندانش به مکه.

زمینه سازی های جمهوری اسلامی  پس از سفر به عربستان

  • –        تبلیغات و متهم کردن عربستان سعودی به ربودن یک دانشمند اتمی ایران به منظور دست برداشتن عربستان از شهرام امیری و تحویل دادن هر چه زودتر او به آمریکا.
  • –        فراهم آوردن زمینه مناسب و مهم جلوه دادن شهرام امیری با منتشر کردن شایعاتی از سوی جمهوری اسلامی در زمینه شغل و تخصص او
  • –        تبلیغات در باره ربوده شدن شهرام امیری به منظور جلب توجه آمریکایی ها.

 شهرام امیری در آمریکا ماًمور دو جانبه شد

پس از ورود شهرام امیری به آمریکا ماًمورین آمریکایی موفق شدند امیری را به ماًمور دو جانبه تبدیل کنند. آمریکایی ها پی می برند که ماًموریت اصلی امیری چه است و ایران به دنبال خوراندن چه نوع اطلاعات نادرست به آمریکا و آژانس می باشد،  به این ترتیب در می یابند پیشرفت های مخفی شده ایران در این زمینه تا چه اندازه است. به گزارش برخی نشریات آمریکایی امیری مبلغ پنج میلیون دلار وعده پاداش  گرفته بود.

در آمریکا شهرام امیری ادای ماًمور سه جانبه را برای ایران در می آورد

ماًمور سه جانبه به ماًمور دو جانبه ای گفته می شود که در برابر سازمان اطلاعاتی دوم نقش آدم فریب خورده و مورد خیانت قرار گرفته از سوی سازمان اطلاعاتی اول خود را بازی می کند ولی در واقع هنوز به سازمان اول خود وفادار است و اطلاعات اصلی را به سازمان اول و اطلاعات جعلی را به سازمان دوم می دهد.

شهرام امیری دریافته بود که جمهوری اسلامی پی به خیانت وی برده است. در این زمان امیری تصمیم می گیرد نقش! ماًمور سه جانبه را بازی کند و به جمهوری اسلامی نشان دهد که هنوز به آنان وفادار است و این جزیی از بازی پیش بینی نشده او بوده که جبر زمان و مکان او را وادار به تصمیم گیری شخصی نموده  است.

شهرام امیری چون به عنوان یک دانشمند فراری به منظور فروختن اطلاعات اتمی ظاهراً به آمریکا فرار کرده بود، طبیعتاً دیگر نمی توانست و نباید به کشورش  ایران باز می گشت، چون اطلاعاتی که به آمریکایی ها انتقال داده بود بی ارزش و در رده  اطلاعات غیر قابل اعتماد قرار می گرفت . شهرام امیری با ناامیدی با انتشار چند کلیپ در یوتیوب اعلام کرد که او را ربوده اند و زیر فشار قرار دارد.

در ایران شهرام امیری قصد داشت ادای ماًمور چهار جانبه را برای آمریکا در بیاورد

ماًمور چهار جانبه ،ماًمور سه جانبه ای است که یک بار دیگر به سازمان اطلاعاتی اول خود خیانت می کند. امیری احساس می کند  ناچار است به ایران باز گردد چون به او هشدار دادند که جمهوری اسلامی خانواده اش را به گروگان گرفته است.

در واقع جمهوری اسلامی که نتوانسته بود از ماًموریت شهرام امیری استفاده ای را که در نظر داشت ببرد، تصمیم گرفت این عملیات اطلاعاتی را پایان دهد و با احضار شهرام امیری به ارزیابی خسارت های وارده در این ماجرای نافرجام بپردازد.

ایمیل های مرگبار

آمریکایی ها که در جریان ماجرای امیری بودند تصمیم می گیرند به دلایل اخلاقی و نه به دلایل قضایی زمینه بازگشت امیری را به ایران فراهم سازند. این تصمیم در دو ایمیل لو رفته که به خانم هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه وقت آمریکا فرستاده شده است دیده می شوند.

« دوشنبه پنجم جولای 2016، ساعت ساعت سه و پنجاه و دو دقیقه بامداد-  از طرف سولیوان و جاکوب ال به – ه  (هیلاری )

مورنینگ استار می نویسد: با اشاره به موضوع گفتگو شده ، ما یک مشکل سیاسی( روانشناسی)  ونه یک مشکل قضایی داریم. به دوست ما باید یک راه حل خروج ارائه شود. ما باید دل مشغولی های او را بشناسیم و او را در چارچوبی قرار دهیم  بدون کینه توزی از یک سوء تفاهم و مطمئن شویم که دوباره اتفاق نخواهد افتاد. اگر آدم ما  بخواهد به این ترتیب برود، دیگر قادر نخواهد بود هیچ کاری انجام دهد»

در ایمیل دوم آمده است: دوشنبه دوازدهم جولای 2010 ، ساعت بیست و شش دقیقه-  از طرف سولیوان و جاکوب ال به – ه  (هیلاری )

« آقایی که شما در باره بیل برنز گفتگو کردید به نظر می رسد به کشورش توجه دارد برای اینکه او محزون است و سهولت حرکت او چند وقت طول می کشد. این می تواند در بیست و چهار ساعت آینده ما را از نو بسوی مشکلات تاریخی هدایت کند»

مات شدن شهرام امیری

در ایمیل های بالا از شهرام امیری به نام آدم ما! نام برده می شود و تاًکید می شود که پس از بازگشت به ایران او دیگر نمی تواند ماًمور دوجانبه آمریکا باشد و قادر نخواهد بود هیچ کاری انجام دهد و در واقع پیشنهاد می کند بدون کینه توزی و سوء تفاهم مطمئن شویم که او نخواهد ادای ماًمور چهار جانبه را در ایران در آورد.

پس از انتشار ایمیل های خانم هیلاری کلینتون، جمهوری اسلامی پس از شش سال زندانی کردن شهرام امیری، این ماًمور اطلاعاتی خود را که در میانه راه دچار لغزش شده بود به اتهام خیانت، ارتباط با دشمن و دادن اطلاعات طبقه بندی شده در باره امنیت کشور به بیگانگان اعدام کرد. دو ایمیل خانم کلینتون که درباره شهرام امیری موجب اعدام وی شد.

به هر حال شهرام امیری این قهرمان ملی چند روزه جمهوری اسلامی هم برای ایران و هم برای آمریکا به مهره سوخته و بی ارزشی تبدیل شده بود و پس از توافق اتمی ( برجام) زنده بودنش با اطلاعاتی که آگاه بود برای امنیت رژیم اسلامی بی خطر نبود.

هفتم اوت 2016