شناسایی گسل‌های جدید در تهران

0
381

ئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه گسل‌های جدیدی در تهران شناسایی شده‌اند، گفت: در حال حاضر ۵ گسل اصلی و بزرگ و بیش از ۴۰ گسل متوسط و خرد فقط در محدوده شهر تهران شناسایی شده است.

علی بیت‌الهی با اشاره به شناسایی گسل‌های جدید در تهران گفت: از حدود 30 سال گذشته خطوط گسلی منقطعی در لاین میانی امتداد بزرگراه حکیم شناسایی شده‌اند و لاین‌های گسلی در امتداد غرب به شرق تهران وجود دارد که مطالعات و بررسی‌های دقیق‌تر توسط همکاران ما در سازمان زمین شناسی نشان می‌دهد که این گسل‌ها از هم منقطع نیستند و به هم پیوسته‌اند که این گسل به هم پیوسته قدرت و توان لرزه‌زایی بالایی دارد.

وی افزود: در تحقیقات اخیر به این نتیجه رسیده‌ایم که این گسل، لاین‌های منقطع و خرد ندارد و کاملا به هم پیوسته است و این پیوستگی توان لرزه زایی این گسل را افزایش می‌دهد بنابراین می‌تواند زلزله‌های بزرگی را ایجاد کند.

این مقام مسئول ادامه داد: این گسل که بررسی‌های اخیر نشان داده لاین‌های آن به هم پیوسته است به طور قطع وسعتی بیش از 50 کیلومتر دارد.

وی گفت: این گسل به هم پیوسته از طول امتداد شرق به غرب تهران عبور می‌کند و دقیقا از مجاورت برج میلاد می‌گذرد.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه حدود 50 کیلومتر مربع از مساحت شهر تهران بر روی گسل‌ها قرار دارد، ادامه داد: گسل‌هایی که از تهران عبور می کنند به سه دسته گسل‌های بزرگ، متوسط و خرد تقسیم می‌شوند که مطالعات نشان می‌دهد؛ 5 گسل اصلی و بزرگ از شهر تهران عبور می‌کند. گسل‌های جنوب ری، شمال ری، گسل شمال تهران و گسل نیاوران، گسل قصر فیروزه و شرق تهران از گسل‌های اصلی و بزرگی است که از پایتخت می‌گذرد که از بین اینها مهم‌ترین گسل، گسل شمال تهران است.

بیت الهی افزود: گسل شمال تهران چیزی حدود 30 کیلومتر مربع از مجموع طول گسل‌های تهران را شامل می‌شود.

به گزارش ایلنا؛وی با بیان اینکه همچنین بیش از 40 گسل خرد و متوسط هم از شهر تهران می‌گذرد، گفت: البته باید بگویم که اگر بخواهیم گسل‌هایی که در اطراف شهر تهران هستند را حساب کنیم، تعداد این گسل‌ها افزایش می‌یابد و این 40 گسل و 5 گسل اصلی، گسل‌هایی هستند که فقط از شهر تهران می گذرند. البته باید متذکر شوم تا به امروز این تعداد گسل را شناسایی کرده‌ایم.