شناسایی ابر نواختر کوتوله سفید توسط ماهواره تس

0
238

ماهواره تس ناسا که در اصل برای شناسایی سیاره‌های جدید به فضا پرتاب شده بود، موفق به یافتن یک ابرنواختر کوتوله سفید شده که شکل گیری آن ناشی از انفجار ستاره‌های کوتوله بوده است.

به گزارش نیواطلس، ماهواره تس ناسا که در اصل برای شناسایی سیاره های جدید به فضا پرتاب شده بود، موفق به یافتن یک ابرنواختر کوتوله سفید شده که شکل گیری آن ناشی از انفجار ستاره های کوتوله بوده است. این اکتشاف جدید به ستاره شناسان امکان می دهد تا به زودی قادر به درک بهتر علت انفجار ستاره ها باشند و دریابند چه فرایندی طی می شود تا آنها در طول زندگی خود به این مرحله برسند.

شناسایی ابرنواختر کوتوله سفید با همکاری محققان دانشگاه اوهایو صورت گرفته است. ابرنواخترها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند که به نوع II و نوع I شهرت دارند. نوع II  در زمان انفجار دارای هیدروژن است و نوع I فاقد ماده مذکور در زمان انفجار است.

ابرنواخترهای نوع II زمانی شکل می گیرند که ستاره ای بزرگ با هشت برابر چگالی خورشید در پایان دوره زندگی خود از درون فرو ریخته و منفجر می شود. اما نوع دیگر ستاره های کوچک تری هستند که در کنار یک ستاره دیگر به سر می برند و با آن پیوند مستقیم دارند.

به طور کلی ابرنواخترهای کوتوله سفید هم ستاره های در حال مرگی هستند که سوخت درونی آنها به پایان رسیده ولی هنوز بسیار گرم هستند و چگالی آنها به شدت افزایش یافته است. این ستاره ها در نهایت بعد از گذشت چند میلیارد سال بالاخره سرد شده از از بین می روند.

به گزارش فارس؛ ترکیب داده های جمع آوری شده توسط تس با اطلاعات به دست آمده از دیگر تلسکوپ های موجود بر روی زمین می تواند درک ستاره شناسان در مورد ماهیت ابرنواخترهای کوتوله سفید را افزایش دهد و به دانشمندان برای ارتقای درکشان در مورد ماهیت آنها کمک شایانی نماید.