شمس الدین حسینی : از نظر ارزی در تنگنا هستیم

0
172

شمس الدین حسینی، وزیر دارایی و امور اقتصادی ایران امروز گفت که هیچ کاری در زمان تحریم سخت تر از نقل و انتقال ارز نیست و اینکه قدرت های غربی، به گفتۀ شمس الدین حسینی، چنان عرصه را بر جمهوری اسلامی ایران تنگ کرده اند که برای انجام نقل و انتقال های سادۀ بانکی حتا در یک کشور دوست باید سفرها و جلسات متعدد صورت بپذیرد.

با این حال، شمس الدین حسینی مدعی شد که اقتصاد کشور برغم تحریم های جهانی رو به رشد است و در برخی موارد و خصوصاً در سه ماه اول سال جاری صادرات کالا از واردات پیشی گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر اقتصاد و دارایی در جای دیگری از سخنانش گفت که کلید خنثی کردن تحریم ها در دست بانک های کشور است که به گفتۀ شمس الدین حسینی تاکنون به نحوی هوشمندانه تر از تحریم ها عمل کرده اند.

تحریم نفت و بانک مرکزی و نظام بانکی ایران این کشور را سخت از نظر دارایی های ارزی در مضیقه و یا به گفتۀ شمس الدین حسینی در تنگنا قرار داده است.

صادرات نفت ایران هم اکنون به 700 هزار بشکه در روز یعنی معادل صادرات نفت این کشور در دهۀ 1330 خورشیدی سقوط کرده، در حالی که حکومت اسلامی ایران ناگزیر است با صرف هزینه های گزاف تنها به بخشی از دارایی های ارزی خود در خارج دسترسی یابد.

در این حال، بانک جهانی دیروز اعلام کرد که در شش ماه گذشته جمهوری اسلامی ناتوان از پرداخت اقساط یکی از وام هایش به این مؤسسۀ بین المللی بوده است. به گفتۀ ناظران این ناتوانی از جمله نشانه های تنگناهای مالی ایران در نتیجۀ تحریم های بین المللی است. به دلیل این تاخیر شش ماهه در پرداخت قروض خود، بانک جهانی بر اساس مقررات داخلی اش ناچاراً ایران را از نظر مالی در وضعیتی “نامساعد” تعریف کرده است. میزان بدهی ایران به بانک جهانی در ماه گذشته 697 میلیون دلار بوده است.

معمولاً دولت هایی که شدیداً از نظر مالی در تنگنا هستند ناگزیرند به عنوان راه حل نهایی به تقاضا وام از بانک جهانی روی آورند. تقاضای وام از بانک جهانی از سوی حکومت اسلامی و ناتوانی آن در پرداخت این وام حاکی از آن است که حکومت ایران در آینده از امکان تقاضای وام جدید از بانک جهانی نیز محروم خواهد بود. به غیر از جمهوری اسلامی ایران زیمبابوه نیز دیگر کشوری است که از سال 2000 میلادی تاکنون ناتوان از پرداخت قروض خود به بانک جهانی بوده است.