شمار کشته‌شدگان سپاه در سوریه از مرز چهل تن گذشت

0
163

با اعلام خبر کشته شدن سه پاسدار دیگر در سوریه شمار نظامیان ایرانی کشته‌شده در این کشور از مرز ۴۰ تن گذشت. مشاور بین‌الملل خامنه‌ای هم گفت ایران در کنفرانس سوریه شرکت می‌کند اما از موضع نظامی و سیاسی خود برنمی‌گردد.

رسانه‌های ایران روز یکشنبه (۱۷ آبان / ۸ نوامبر) از کشته شدن سه تن دیگر از نیروهای سپاه پاسداران ایران در سوریه خبر داده ‌و نوشته‌اند که بدین ترتیب شمار نیروهای نظامی ایرانی کشته شده در این کشور از مرز چهل نفر گذشته است.

سایت “فرارو” به نقل از سایت “دفاع مقدس” می‌نویسد که محمد حسین خانی از شهر یزد و موسی جمشیدیان از نجف آباد اصفهان روز شنبه (۱۶ آبان) در سوریه کشته شده‌اند. این سایت موسی جمشیدیان را از فرماندهان گروهان زرهی سپاه معرفی کرده است.

همچنین به گزارش “انتخاب”، اسماعیل سیرت نیا، از نیروهای سپاه تهران بزرگ که در “عملیات مستشاری”، در حومه شهر حلب سوریه به ضرب گلوله نیروهای “دولت اسلامی” (داعش) کشته شده است.

سایت “۸ دی خبر” سیرت نیا را از “فعالان فرهنگی گیلان” معرفی کرده که در “عملیات مستشاری” سوریه کشته شده است. به گفته این سایت، شمار تاکنونی کشته‌شدگان در عملیات محرم به ۴۴ نفر رسیده است.

روز شنبه نیز فارس از کشته شدن محمد حسین عزیزآبادی به عنوان چهلمین پاسداری که در سوریه جان خود را از دست داده خبر داد. دیگر رسانه‌های ایران نوشته‌اند که او سروان پاسدار از تیپ مستقل زرهی نیشابور و اهل عشق‌آباد خراسان بوده و در “مأموریت مستشاری” در استان حلب کشته شده است.

سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تابناک نام عزیزآبادی را به عنوان ۳۸مین نظامی کشته شده ایران در سوریه آورده است.

به گزارش دویچه وله؛ یک روز پیش از انتشار خبر محمد حسین عزیزآبادی نیز رسانه‌های نوشته بودند که امیر هیودی از اعضای سپاه پاسداران در دزفول در نزدیکی حلب کشته شده است.

با تشدید عملیات نظامی در سوریه علیه “دولت اسلامی” (اسلامگرایان داعش) و مخالفان دولت بشار اسد، بخصوص پس از شروع حمله‌های هوایی روسیه در این کشور، شمار نظامیان ایرانی که جان خود را از دست داده‌اند نیز افزایش یافته است.

جمهوری اسلامی اعزام سرباز و جنگجو به سوریه را تکذیب می‌کند و می‌گوید که نظامیان ایرانی برای انجام “عملیات یا ماموریت مستشاری” و “دفاع از حرم حضرت زینب” که در نزدیکی دمشق واقع است در سوریه هستند.

با این همه، علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز یکشنبه در مصاحبه با صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت که ایران به “حمایت خود در عرصه‌های دفاعی و سیاسی از سوریه” ادامه خواهد داد.

ولایتی ضمن تاکید بر ادامه سیاست تاکنونی جمهوری اسلامی گفت که “همه اقرار کرده‌اند که بدون جمهوری اسلامی ایران امکان دستیابی به راه حل سیاسی برای سوریه نیست” و ایران تصمیم دارد در نشست وین شرکت کند و تصمیم‌گیری سیاسی را به دیگران واگذار نکند: «ما نمی‌توانیم صحنه سیاسی را ترک کنیم اما حضور در صحنه سیاسی و انجام مذاکرات به معنی عقب نشینی از اهداف اعلام شده ما نیست.»

مشاور ارشد امور بین‌الملل علی خامنه‌ای در همین باره افزود: «حضور فعال جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با حفظ موازین اعلام شده و رعایت خطوط قرمز در گفت‌وگوهای سیاسی به معنی خالی نگذاشتن عرصه سیاسی است به ویژه که اکنون دیدگاه کسانی که در مذاکرات وین درباره سوریه شرکت دارند کاملاً تغییر کرده است.»

ولایتی همچنین گفت که سوریه همواره متحد ایران در منطقه بوده و در زمان جنگ ایران و عراق نیز از ایران حمایت کرده و ایران وظیفه خود می‌داند “از سنگرهای خود در بیرون از مرزها” دفاع کند.

ولایتی حضور روسیه در عرصه‌های سیاسی و دفاعی را نیز مثبت ارزیابی کرد و گفت: «حضور نیروهای روسیه در سوریه بن‌بست نظامی را شکسته است و کمک می‌کند که بن بست سیاسی نیز بشکند.»

نشست بین‌المللی وین برای حل بحران سوریه به مدت یک روز و هشت ساعت برگزار شد و بدون نتیجه‌گیری در مورد سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهور این کشور در روز ۳۰ اکتبر به پایان رسید.

ایران برای نخستین بار در رایزنی سیاسی بین‌المللی بر سر سرنوشت سوریه شرکت داشت.در پایان این نشست جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که روسیه، ایران و آمریکا در مورد خروج اسد از قدرت توافق ندارند اما برای راه‌های سیاسی تلاش می‌کنند.