شلیک دو موشک مجاورتی M1-TOR به سمت هواپیمای اوکراینی

0
226

سازمان هواپیمایی کشوری دومین گزارش مقدماتی بررسی سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را منتشر کرد.

 در این گزارش اطلاعاتی شامل تاریخچه پرواز که به جزییات چگونگی آماده شدن پرواز، وزن هواپیما، آغاز هماهنگی ها تا تیک آف، زمان ارتباط خلبان با کنترلر رادار مهراباد، زمان قطع ارتباط خلبان و همچنین اطلاعات پرسنلی خدمه پرواز، اطلاعات هواپیما، شواهد عینی بررسی لاشه هواپیما، مشخصات دستگاههای ثبت پروازی و نمایندگان کشورهای معرفی شده برای شرکت در بررسی سانحه اشاره شده است.

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده  بررسی های ذیل به منزله نتیجه نهایی بررسی سانحه نبوده و بررسی ها تا نتیجه نهایی ادامه خواهد داشت و پس از استخراج تمامی ابعاد سانحه توسط کارگروه های بررسی سانحه اطلاع رسانی خواهد شد.

در بخشی از این گزارش که به موضوع «بررسی اثرات عملیات تدافعی موشکی در سانحه» پرداخته شده، آمده است: پس از درخواست تیم بررسی سانحه برای انجام بعضی آزمایشات خاص بر روی قطعات هواپیما در سایت سانحه، این فرایند در شاهدشهر شهریار انجام گردید.

با توجه به ضرورت تفکیک دقیق و بررسی علائم بریدگی‌ها در بدنه هواپیما حاصل از برخورد هر گونه شیئ خارجی (FOD) کلیه قطعات جمع آوری و به محل امنی در فرودگاه امام انتقال داده شده تا پس از چینش روی زمین، بر اساس رویه‌های متعارف بررسی سوانح هوایی، تحلیل لازم بدست آید.

همچنین در بخش دیگر این گزارش عنوان شده تیم اعزامی کشور اوکراین شامل یک کارگروه ویژه برای این تحقیق بوده و مقرر شد که با نظارت تیم تحقیق ایرانی به طور همزمان این مسئله بر روی قطعات هواپیما مورد بررسی قرار گیرد.

تیم تحقیق ایرانی شامل متخصصین از نهادهای نهاجا، واجا، پلیس و ستاد کل نیروهای مسلح بودند. پس از انجام جلسه توجیهی مورخ ۹۸.۱۰.۲۰ در سازمان هواپیمایی کشوری فرایند تحقیق بر روی قطعات لاشه هواپیما انجام پذیرفت.

همچنین سازمان هواپیمایی کشوری در این گزارش با اشاره به اینکه تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران مطابق با استانداردهای ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو نسبت به ادامه بررسی این سانحه اقدام نموده، اعلام کرد: با توجه به درخواست مکرر ملت عزیز در خصوص پیشرفت بررسی‌ها، این گزارش را به منظور آگاهی عمومی منتشر می‌نماید و با توجه به استانداردهای بین المللی هدف آن پیشگیری از تکرار چنین سوانح دردناکی می‌باشد. هماهنگی و پاسخگویی با مراجع قانونی و قضائی کشور مد نظر تیم بررسی سانحه بوده و دسترسی کلیه مراجع قضائی به مدارک و مسندات سانحه فراهم می‌باشد.

به گزارش تسنیم؛ در پایان این گزارش تاکید شده است: تمامی بررسی‌های صورت گرفته فوق، اقدامات اولیه بوده و نتیجه نهایی بررسی سانحه محسوب نمی‌شود و مراحل جمع آوری و بررسی اطلاعات به منظور تحلیل و نتیجه گیری سانحه کماکان ادامه خواهد داشت.